نینی مایند

ساخت وبلاگ

حرف زدن با جنین یکی از راه‌های تقویت پیوند رابطه مادر و فرزندی است که می‌تواند بر رفتارهای نوزاد پس از تولد نیز تأثیر بگذارد. از جمله تاثیرات صحبت کردن با جنین می‌توان به بهبود سیستم شنوایی، بهبود ارتباط شفاهی و سازگاری بیشتر با محیط پس از تولد اشاره کرد. اما شاید برای برخی مادران دشوار باشد که با موجودی که هنوز به دنیا نیامده ارتباط برقرار کنند یا ندانند که باید در مورد چه چیزهایی با او حرف بزنند. ممکن است این کار ابتدا برای شما کمی دشوار باشد اما بدانید حرف زدن با جنین به آرامش خود شما نیز منجر خواهد شد و به بهبود احوالات‌تان کمک می‌کند. ما در ادامه به 5 روش‌ مختلف برای حرف زدن با جنین اشاره کرده‌ایم. برای آگاهی از این روش‌ها تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: حرف زدن با جنین

چرا باید با جنین حرف بزنیم؟

حرف زدن با جنین نه تنها در شکل گیری و تقویت ارتباط والد فرزندی تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند در رشد کودک نیز موثر باشد. ما در ادامه به مهم‌ترین آثار مثبتی که در این زمینه وجود دارد اشاره کرده‌ایم.

کمک به رشد سیستم شنوایی در کودک

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند آغاز رشد گوش‌ها و فعالیت آن‌ها اولین بار در بارداری و از هفته 25 ام آغاز می‌شوند. برخلاف بینایی که تا پس از تولد نوزاد قابلیت رشد و گسترش چندانی ندارد؛ در دوران جنینی در درون گوش‌های نوزاد موهای ریزی شروع به رشد می‌کنند که برای تحریک شدن توسط دنیای بیرون تنظیم می‌شوند. در نتیجه حرف زدن شما با جنین می‌تواند سیستم شنیداری او را تحریک کرده و به تکامل هرچه بهتر آن کمک نماید. با این حال مراقب باشید که گوش جنین در برابر صداهای بیش از 60 دسی بل بسیار حساس است و ممکن است آسیب ببیند در نتیجه در این دوران از رفتن به مکان‌های بسیار پر سر و صدا نظیر کنسرت‌ها خودداری کنید.

کمک به ایجاد و پرورش صمیمیت

تنها به دلیل اینکه جنین در درون شما رشد می‌کند نباید تصور کنید که او شما را می‌شناسد. برای ایجاد یک پیوند عاطفی عمیق و سالم لازم است که از همان دوران جنینی به طور منظم با فرزندتان حرف بزنید و از امید و اشتیاق خود برای او بگویید. نتایج یک مطالعه پژوهشی نشان می‌دهد کودکان در رحم نیز می‌توانند احساسات مطرح شده با آن‌ها را درک کنند. در نتیجه حرف زدن می‌تواند ارتباط عاطفی دوجانبه‌ای را میان شما شکل داده و پس از تولد احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری را فراهم می‌سازد.

کمک به ایجاد ارتباط شفاهی

شاید برایتان باور نکردنی باشد که کودک پس از تولد بتواند آنچه شما در طول دوران بارداری برای او تکرار می‌کردید را به یاد بیاورد. اما مطالعاتی که روی نوزادان انجام شده این موضوع را تأیید می‌کنند. برای مثال پژوهش‌ها نشان می‌دهند نوزادان بعد از شنیدن جملاتی که در دوران بارداری می‌شنیدند زودتر آرام می‌شوند و یا با تغییر ریتم مکیدن پستانک به نوعی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

تقویت ارتباط میان زوجین

اختصاص دادن زمان‌هایی در طول روز برای حرف زدن با جنین همراه با همسر می‌تواند ارتباط میان زن و شوهرها را نیز بهبود ببخشد. این مسئله به خصوص برای زوجینی که روزهای شلوغی را می‌گذرانند و وقت چندانی برای بودن در کنار هم ندارند بسیار مفید است. اگر شرایط آرام باشد حرف زدن با جنین می‌تواند زمینه ساز این شود که بتوانید در مورد مسائل حل نشده با یکدیگر گفت‌وگو کنید و روابط خود را تقویت نمایید.

بهترین روش‌ها برای حرف زدن با جنین

بسیاری از مادرها نمی‌دانند چگونه می‌شود با فرزندی که در رحم دارند ارتباط برقرار کنند و صمیمیت مناسبی را شکل دهند. ما در ادامه بهترین روش‌هایی که در این زمینه توصیه می‌شود اشاره کرده‌ایم. جهت تکمیل اطلاعات خود می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید.

1- صحبت کردن

صحبت کردن با جنین شاید در ابتدا برای مادران کار عجیبی به نظر برسد اما وقتی شروع به حرف زدن با کودک می‌کنید به مرور پیوندی نامرئی میانتان شکل می‌گیرد که شما را به سمت ارتباط بیشتر سوق می‌دهد. در این شرایط می‌توانید آرزوها و اشتیاق‌های خود را با کودک در میان بگذارید و وقایع پیرامون را برای او بازگو کنید. اگر در اطرافتان اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد یا سر و صداهای زیادی وجود دارد با فرزندتان صحبت کنید و به او اطمینان دهید که این‌ها چیزی نیست و اوضاع خوب است.

پرورش احساس امنیت از همان دوران بارداری می‌تواند در روحیه کودک تأثیر بسیاری بگذارد. زیرا کودکانی که در دوران بارداری تحت فشار محیط استرس‌زای زیادی بودند پس از تولد ناآرامی‌ها و کج خلقی‌های بیشتری را از خود نشان می‌دهند.

2- رقصیدن از روش‌های حرف زدن با جنین!

پخش موسیقی‌های ملایم برای جنین می‌تواند در ایجاد احساس آرامش در او تأثیر بسزایی داشته باشد. اگر با ریتم‌های ملایم حرکت کنید و سعی کنید هماهنگ با موسیقی احساسات درونی خود را به واسطه حرکات یا همان رقص‌های ملایم به نمایش بگذارید احساس آرامش و شادی بیشتری را برای فرزندتان فراهم می‌کنید. جالب است بدانید فیلم‌های سونوگرافی 4 بعدی نشان می‌دهند وقتی مادران شروع به رقصیدن می‌کنند جنین نیز حرکات مشابهی را از خود نشان می‌دهد که انگار او نیز شروع به رقصیدن می‌کند!

3- پخش موسیقی

حال که می‌دانیم کودکان در دوران بارداری نیز از توانایی شنیداری برخوردارند؛ چرا از موسیقی برای ایجاد ارتباط با فرزند خود استفاده نکنیم؟ مطالعه‌ای که نتیجه آن به “اثر موتزارت” شهرت یافت نشان می‌دهد اگر جنین روزانه 10 دقیقه در معرض موسیقی‌های کلاسیک قرار بگیرد در آینده مهارت‌های فضایی گسترده‌تری را شکل می‌دهد. در واقع این کار بهره وری و عملکرد نیمکره راست را در کودکان بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این‌ها پخش موسیقی همراه با موسیقی‌های کودکانه و آرام می‌تواند یادگیری کودک را از همان دوران جنینی به کار بیندازد و به مادران کمک کند پس از تولد از همین موسیقی‌ها برای آرام کردن فرزند خود کمک بگیرند.

4- ماساژ دادن شکم از روش‌های حرف زدن با جنین

ماساژ و نوازش شکم به کمک روغن‌ها یا لوسیون‌ها می‌تواند تأثیر شگرفی بر ارتباط میان شما و جنین داشته باشد. در نتیجه می‌توانید در کنار حرف زدن با فرزند خود از طریق ماساژ شکم نیز با او ارتباط برقرار کنید. کمک گرفتن از همسر می‌تواند این فعالیت را به امری خانوادگی تبدیل کرده و ارتباط جنین با محیط پیرامون را گسترش دهد. جالب است بدانید که فرزند شما در رحم می‌تواند لمس شدن شکم توسط مادر، پدر یا یک فرد غریبه را از یکدیگر تشخیص داده و به شیوه متفاوتی به آن‌ها پاسخ دهد.

5- معرفی کودک به دیگران از روش‌های حرف زدن با جنین

شما می‌توانید قبل از تولد کودک نزدیکانتان را در اطراف خود جمع کنید و از آن‌ها بخواهید با فرزندتان صحبت کنند. فرزند شما قادر است صداها و لحن‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد. شما در جریان این کار می‌توانید کودک را به دیگران معرفی کنید و از آن‌ها بخواهید چند کلام با جنین صحبت کنند. این کار به سازگاری هرچه بیشتر نوزاد با محیط پیرامون خود پس از تولد کمک می‌کند و اجازه می‌دهد که علاوه بر ایجاد پیوند با شما با سایر افراد پیرامون خود نیز ارتباط بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

آیا درد و دل کردن با جنین می‌تواند تأثیر منفی روی کودک بگذارد؟

همان طور که گفته شد برخی مطالعات معتقدند که جنین در رحم می‌تواند احساسات کلام شما را درک کند و به آن‌ها پاسخ دهد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که به او آرامش دهید و نگذارید که اضطراب‌هایتان به او منتقل شود. انتقال این اضطراب‌ها می‌تواند در روحیه کودک تأثیر بگذارد و پس از تولد منجر به احساس ناآرامی، بی‌قراری و گریه‌های مکرر در او شود. درنتیجه بهتر است که حرف زدن با کودک بیشتر بر محتوای مثبت و تلاش برای ایجاد احساس امنیت در او متمرکز باشد.

منبع: حرف زدن با جنین

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : حرف زدن با جنین, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 102 تاريخ : پنجشنبه 31 شهريور 1401 ساعت: 22:29

توکسوپلاسموز یک عفونت انگلی است که بین انسان و حیوانات مشترک می‌باشد. این عفونت به دنبال انگل توکسوپلاسما گوندی ایجاد می‌شود. انتقال این انگل از طریق آب آلوده، مدفوع گربه، گوشت خام امکان‌پذیر است. درصورت مشاهده علائم عفونت و شک به وجود توکسوپلاسموز توصیه می‌کنیم به متخصص عفونی جهت درمان و پیگیری مراجعه کنید.

منبع: توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم توکسوپلاسموز یا توکسوپلاسموزیس یک عفونت انگلی محسوب می‌شود. انگلی که عفونت توکسوپلاسموز را ایجاد می‌کند، توکسوپلاسما گوندی می‌نامند.

معمولا بروز این بیماری در افرادی که سیستم‌ایمنی ضعیف‌تری نسبت به دیگر افراد جامعه دارند، شایع‌تر است. افراد تحت درمان با داروها شیمی‌درمانی، مبتلایان به ایدز، افراد تحت درمان با کورتون‌ها و سایر داروها تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، گیرندگان پیوند معمولا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

مادران باردار و نوزادان آن‌ها از جمله افراد در معرض خطر عفونت توکسوپلاسموز هستند.

توکسوپلاسما گوندی در بدن همه حیوانات خونگرم دیده می‌شود. اما میزبان شناخته‌شده آن را گربه‌ در نظر می‌گیرند.

تخم این انگل در بدن گربه‌ها تولید شده و سپس از طریق مدفوع از بدن گربه خارج می‌شود.

البته گربه‌های خانگی معمولا میزبان این انگل نیستند. در حالی که گربه‌های خیابانی و تربیت‌نشده که غذا شکار می‌کنند، می‌توانند میزبان انگل توکسوپلاسما گوندی باشند.

برای آشنایی با تاثیر حیوان خانگی برای کودکان کلیک کنید.

علل بروز توکسوپلاسموز

لازم به ذکر است امکان انتقالی این عفونت از فردی به فرد دیگر وجود ندارد. در شرایط زیر امکان آلوده شدن با انگل و بروز عفونت توکسوپلاسموز وجود دارد.

_ نوشیدن آب آلوده به انگل مانند آب‌ها آلوده به مدفوع گربه

_ مصرف گوشت آلوده به صورت خام یا کامل پخته نشده

_ تماس مستقیم با مدفوع گربه

_ استفاده از سبزیجات آلوده به انگل و ضدعفونی نکردن آن‌ها

_ شیر غیرپاستوریزه و محصولات آلوده به انگل

_ انتقال فرآورده‌های خونی از فرد آلوده به فرد سالم

_ دریافت پیوند عضو از فرد آلوده برای فرد سالم

پیشتر بیان کردیم زنان باردار و نوزادان آن‌ها، افراد تحت شیمی‌درمانی، مبتلایان به ایدز، مصرف‌کنندگان داروها تضیف‌کننده سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت هستند.

علائم عفونت توکسوپلاسموزیس

بسیاری از افراد مبتلا به توکسوپلاسموز ممکن است تا مدت‌ها علامتی نشان ندهند. هم‌چنین توکسوپلاسموز معمولا علائمی شبیه به آنفولانزا و سرماخوردگی ایجاد می‌کند.

تب، سردرد، گلودرد، درد‌ها عضلانی خفیف تا شدید، سرفه، تنگی نفس، عفونت ریه، تورم غدد لنفاوی گردنی از علائم توکسوپلاسموز است.

مشکلات چشمی از قبیل تاری دید، عفونت چشم و دردها مزمن چشمی از دیگر علائم ابتلا به عفونت است.

تشنج، گیجی و سبکی سر، کما و التهاب مغزی در عفونت توکسوپلاسموز به چشم می‌خورد.

درمان توکسوپلاسموز

افراد آلوده به انگل فاقد علامت معمولا درمانی برای آن‌ها انجام نمی‌شود.

تجویز آنتی‌بیوتیک در افراد علامت‌دار به کنترل علائم بیماری کمک فراوانی خواهد کرد.

داروها پیریمتامین، داراپریم، سولفادیازین از جمله درمان‌ها دارویی مناسب برای عفونت است.

پریمتامین منجر به کاهش فولیک‌اسید و ویتامین B می‌شود. از این رو پزشک، افراد مبتلا را به مصرف ویتامین B اضافی تشویق می‌کند.

درمان زنان باردار کمی متفاوت‌تر از سایرین است. پزشک با توجه به آلوده شدن جنین و شدت عفونت برای درمان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

طی سه ماهه اول و اوایل سه ماهه دوم از دارو اسپیرامایسین برای مادر باردار استفاده می‌شود.

داروهای پریمتامین، سولفادیازین و لووکورین برای درمان در اواخر سه ماهه دوم و سه ماهه سوم کاربرد دارند.

راه‌ها پیشگیری از عفونت توکسوپلاسموزیس

+ پختن کامل گوشت

+ شستن صحیح ظروفی که در تماس با گوشت خام و سایر محصولات آلوده بوده‌اند.

+ ضدعفونی کردن سبزیجات پیش از مصرف

+ استفاده از دستکش هنگام تماس با گربه‌ها و مرتب کردن محل زندگی آن‌ها

+ اجتناب زنان باردار از تمیز کردن و تماس با گربه‌ها

+ شستن و رعایت بهداشت دست‌ها پس از تماس با گربه

عوارض مربوط به توکسوپلاسموز

بیشتر عوارض ناشی از توکسوپلاسموز، زنان باردار و جنین آن‌ها را تهدید می‌کند.

عوارض کلی توکسوپلاسموز شامل اختلالات قلبی و ریوی، اشکال در سیستم بینایی و شنوایی است.

نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به این عفونت، عوارضی چون نابینایی، اختلال در شنوایی و کاهش آن، اختلال در عملکرد مغزی را نشان می‌دهند.

شیوع توکسوپلاسموز

میزان شیوع توکسوپلاسموز در یک نقطه از جهان با نقطه‌ای دیگر متفاوت است.

بیشترین شیوع ابتلا به این عفونت در آمریکا مرکزی و آفریقا مرکزی دیده می‌شود.

هم‌چنین مناطقی که گوشت را به صورت خام یا نیمه پخته مصرف می‌کنند نیز این عفونت شایع است.

مصرف گوشت‌ها تازه‌ای که قبلا منجمد نشده‌اند، ریسک ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند.

رطوبت بر طولانی شدن مدت بیماری موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: توکسوپلاسموز

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : توکسوپلاسموز, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 112 تاريخ : پنجشنبه 31 شهريور 1401 ساعت: 22:21

فرایند اجتماعی شدن سازه‌ای گسترده و مهم در روانشناسی است که فرد از دوران کودکی تا پیری با آن سر و کار دارد. کودک اولین فردی را که می‌شناسد و ارتباط برقرار می‌کند، مادر است. سپس هرچه که کودک بزرگ‌تر می‌شود افراد و اعضای مهم دیگر را خواهد شناخت. بنابراین خانواده اولین اجتماعی می‌شود که کودک با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به رشد و ارتباطات کودک با محیط بیرون، کودک با نهاد‌های دیگر از جمله اقوام، محیط همسالان، مهد کودک، مدرسه و… آشنا می‌شود. امروزه ارتباط با دنیای اجتماعی لازمه زندگی کردن است و بدون مهارت اجتماعی مناسب، کودک در سال‌های آینده با مشکلاتی مواجهه می‌شود. همچنین عدم اجتماعی شدن کودک نیز می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات دوران کودکی باشد. به همین خاطر شناخت و آگاهی والدین نسبت به فرایند اجتماعی شدن فرزندشان می‌تواند نگرانی‌ها و چالش‎های احتمالی پیش رو را کاهش دهد.

منبع: فرایند اجتماعی شدن کودک

فرایند اجتماعی شدن کودک

نوزاد از لحظه‌ای که متولد می‌شود نبست به محیط پیرامونش حساس است و واکنش نشان می‌دهد. در روز‌ها و ماه‌های اول تلاش کودک بیشتر صرف شناسایی و آگاهی از فعالیت‌ها و اعمال خودش است و نهایتا با مادرش ارتباط می‌گیرد اما هر چقدر که بزرگ‌تر می‌شود نسبت به محیط بیرون از دنیای خودش کنجکاوتر می‌شود. این توجه کودک به محیط افراد و نوع ارتباط با اطرافیان یکی از نشانه های سلامت نوزاد محسوب می‌شود. به طور معمول می‌توان روند اجتماعی شدن کودک را شامل مراحل زیر در نظر گرفت. برای آشنایی بیشتر درباره نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

تولد تا شش ماهگی

نوزاد از لحظه‌ای که متولد می‌شود تمایل به برقراری ارتباط دارد، او از لمس کردن و در آغوش گرفته شدن و نگاه کردن به چهره انسان لذت می‌برد. هنگامی که نوزاد یک فعالیت انجام می‌دهد و آن فعالیت باعث جلب توجه مادرش می‌شود، دوباره آن را تکرار می‌کند. حتی ممکن است برای ارتباط بیشتر با مادرش حالت چهره‌اش را تقلید کند. یکی از مسائلی که باعث جلب توجه نوزاد می‌شود ارتباط چشمی است. در حدود سه ماهگی نوزاد تمایل بیشتری برای ارتباط برقرار کردن با محیط پیرامونش دارد و برای اولین بار شروع به لبخند زدن نسبت به چهره مادر می‌کند که این لبخند زدن در اصطلاح “لبخند اجتماعی” نام دارد. به عبارتی برای اولین بار به وسیله لبخند زدن ارتباط برقرار می‌کند.

هر چه مدت زمان بیشتری می‌گذرد نوزاد نسبت به صدای پیرامون هم بیشتر واکنش نشان می‌دهد و از صداهای شاد استقبال می‌کند و لبخند می‌زند. همچنین نسبت به افراد غریبه‌ مهربان‌تر می‌شود و کم کم شروع به ارتباط گرفتن می‌کند. با این حال در شش ماه اول زندگی، نوزاد بیشترین ارتباطش را با پدر و مادرش دارد.

فرایند اجتماعی شدن کودک | هفت تا دوازده ماهگی

در این دوران همچنان نوزاد مشغول کشف دنیای درون خود و پیرامونش است و ارتباط زیادی با همسالان خود برقرار نمی‌کند و اگر در یک محیط یکسان قرار بگیرند هر کدام به تنهایی با خودشان بازی می‌کنند. با این حال نسبت به شش ماه اول میل بیشتری برای ارتباط با همسالان خود دارند و این تعامل را عمدتا از طریق ارتباط چشمی، غان و غون کردن و لبخند زدن برقرار می‌کنند. با اینحال همچنان نسبت به چهره‌های آشنا بهتر واکنش نشان می‌دهد و از افراد غریبه اجتناب می‌کند. در پایان سال اول زندگی کودک دچار اضطراب جدایی می‌شود به طوری که از حضور افراد غریبه در کنارش مضطرب شده و ترجیح می‌دهد در کنار افراد آشنا باشد.

سیزده تا بیست و چهار ماهگی

مهمترین ویژگی که در این دوران وجود دارند پر رنگ شدن اضطراب جدایی است. اضطراب جدایی در بین 10 تا 18 ماهگی به اوج خودش می‌رسد. پس از اضطراب جدایی کودک نسبت به حضور دیگران واکنش بهتری نشان می‌دهد. در پایان دو سالگی مهارت‌های اجتماعی کودک کم کم شروع به رشد می‌کند و وارد مرحله جدیدی می‌شود و میل بیشتری به بازی با همسالان پیدا می‌کند. با این حال مهارت اجتماعی شدن کودک به طور کامل رشد پیدا نکرده است به طوریکه هنوز تمایلی به تقسیم کردن اسباب‌بازی‌هایش با دیگر همسالان را ندارد.

بیست و پنج تا سی و شش ماهگی

در این دوره کودک علیرغم اینکه با دیگران بازی می‌کند اما همچنان خودمحور است و تمایلی به بازی دسته جمعی ندارد. از دیگر ویژگی‌های این دوره این است که کودک فکر می‌کند که همه افراد، دنیا را همانند او می‌بینند. رشد شناختی کودک در این دوران به گونه‌ای است که توانایی درک دیدگاه‌های مختلف را ندارد و از تفکرات، درک و استدلال عاجز است. برای شناخت بیشتر درباره رشد شناختی کودک کلیک کنید.

پس از 3 سالگی

بعد از سه سالگی و وارد شدن کودک در محیط‌هایی مانند مهدکودک، بازی در محیط باز با همسالان و… کم کم شروع به بازی‌های اجتماعی در کنار سایر همسالان می‌کند و اجتماعی شدن کودک رو به تکامل می‌رود.

راهکارهایی برای بهبود فرایند اجتماعی شدن کودک

بهترین عامل موثری که می‌تواند مهارت اجتماعی شدن را برای کودکان راحت کند ارتباط خوب با والدین است. با این حال عواملی وجود دارد که به فرایند اجتماعی شدن کودک کمک می‌کند که می‌توان به ارتباط بیشتر با اعضای خانواده، حضور دوستان و آشنایان، آموزش مهارت اجتماعی از طریق مشاهده و الگوسازی و ثبت نام کودک در مهدکودک یا محیط‌های فرهنگی اجتماعی مانند باشگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی اشاره کرد. با این حال گاهی راهکارهای متفاوتی را امتحان می‌کنید اما بازهم کودکتان به سختی اجتماعی می‌شود و یا ترجیح می‌دهد گوشه گیر باشد در این شرایط لازم است که با بهره بردن از مشاوره کودک به دنبال دلیل این مسئله و حل آن باشید. گاهی اجتماعی نشدن کودک می‌تواند نشان دهنده اختلالی از جمله اوتیسم باشد. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

فرایند اجتماعی شدن کودک تا چه زمانی ادامه دارد؟

کودک از لحظه‌ای که متولد می‌شود میل به اکتشاف محیط بیرون از دنیای خودش را دارد و این کار را به مرور زمان یاد می‌گیرد و انجام می‌دهد. فرایند اجتماعی شدن هیچگاه پایان ندارد و همیشه در تمام دوره‌های زندگی می‌تواند حضور داشته باشد.

منبع: فرایند اجتماعی شدن کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : فرایند اجتماعی شدن کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 93 تاريخ : پنجشنبه 31 شهريور 1401 ساعت: 22:11

نوسانات خلقی در بارداری یکی از شایع‌ترین مسائلی است که زنان باردار تجربه می‌کنند. در واقع به دلیل ترشح هورمون‌هایی که در دوران بارداری افزایش می‌یابد این تغییرات خلق و خو شکل می‌گیرد که می‌تواند به صورت احساس‌های خوب و بد و یا حس اضطراب و افسردگی نمایان شود. این تغییرات خلق و خو معمولا در سه ماهه اول بارداری به اوج خود می‌رسد و در سه ماه دوم کمی کاهش یافته و در سه ماهه سوم دو بار قلیان می‌کند. در ادامه قصد داریم به نوسانات خلقی، دلایل آن و راه‌های مقابله با آن در بارداری اشاره کنیم. و یا برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: نوسانات خلقی در بارداری

نوسانات خلقی در بارداری

تغییرات و بالا و پایین شدن احساسات زنان در دوران بارداری امری طبیعی است. اما میزان و شدت آن برای هر کس متفاوت بوده و شما می‌توانید با آگاهی از تغییرات بدنی‌تان نسبت به این تغییرات اقدامات لازم صورت دهید.

دلایل نوسانات خلقی در بارداری

تغییرات زیادی به واسطه حاملگی برای بدن خانم پیش می‌آید که عدم آگاهی از آن‌ها باعث می‌شود که نتوانید رفتار مناسبی در پیش بگیرید، از این رو با خواندن دلایل این نوسانات می‌تواند عوارض ناشی از آن را کاهش دهید.

ترشح هورمونی

تغییرات هورمونی از مهم‌ترین دلایل نوسانات خلقی در دوران بارداری است، مهم‌ترین هورمون‌هایی که باعث به وجود آمدن تغییرات خلق و خو در بارداری می‌شود، استروژن و پروژسترون است. افزایش سطح استروژن مخصوصا در سه ماهه اول بارداری به بیش از دو برابر سطح معمولی باعث به وجود آمدن حس اضطراب و تحریک پذیری و عصبی شدن می‌شود. در کنار استروژن افزایش هورمون پروژسترون نیز باعث ایجاد حس افسردگی، کسالت و خواب آلودگی و غم خواهد شد و این گونه تغییرات هورمونی تاثیر مستقیم بر نوسانات خلقی در بارداری دارد.

احساس ترس و اضطراب از بچه دار شدن

ممکن است مدت‌ها انتظار بچه را کشیده باشید، ولی بعد از باردارشدن افکار متعددی مانند سلامت جنین، سختی های زایمان، تامین هزینه های کودک بعد از زایمان، تاثیر بچه دار شدن بر روابط شما و همسرتان و مشکلات بعد از بچه دار شدن به سراغ‌تان بیاید و این افکار می تواند برای شما ایجاد حس استرس و اضطراب نماید.

حساسیت مادران به سلامت جنین باعث می‌شود هر گونه تغییری در وضعیت جسمی آن‌ها باعث ترس و وحشت‌شان شود و این حساسیت های فکری تا زمان فارغ شدن باعث تغییرات خلق و خوی مادر می‌شود. اگر اطلاعات خود را درباره دوران بارداری و چگونگی حمل یک جنین سالم تا به دنیا آمدنش بالا ببرید، حتما از اضطراب شما کاسته می‌شود. مراجعه به متخصصین و روانشناسان آگاه در این زمینه علاوه بر کاهش تغییرات خلقی در شما می‌تواند به داشتن فرزندی سالم کمک‌تان کند.

نوسانات خلقی در بارداری | تغییرات ظاهری

خانم‌ها نسبت به ظاهر خود حساس هستند. در دوران بارداری ممکن است با افزایش وزن مواجه شوید و احساس کنید زیبایی و تناسب اندام خود را از دست داده‌اید؛ این امر سبب می ‌شود شما اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و نتوانید در جمع‌ها شرکت کرده و با دیگران معاشرت کنید. بنابراین از دیگر دلایل نوسانات خلقی در بارداری می‌تواند تغییرات ظاهری مادر باشد که باعث تجربه احساسات بد در دوران بارداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: افسردگی در بارداری

روش مقابله با نوسانات خلقی در بارداری

از آنجایی که در دوران بارداری به دلایل ذکر شده مادر با تغییرات شدید خلق و خو مواجه می‌شود، باید به دنبال راهی برای مقابله با این تغییرات بود تا مادر بتواند این شرایط را به بهترین شکل مدیریت و سپری نماید.

افکار وسواسی را کنار بگذارید

بهتر است درمورد مسائل مختلف زیادی وسواس به خرج ندهید از وسواس فکری در مورد نوع وسایل اتاق کودک‌تان تا وسواس درمورد مسائل کاریتان تا پایان دوره بارداری پرهیز نماید، سخت نگیرید و بدانید که سلامتی و آرامش خودتان مهم‌ترین مسئله برای سلامت جنین‌تان است. بیش از حد به آینده و مشکلات بعد از تولد فرزندتان فکر نکنید برای کاهش افکار وسواسی می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

افزایش ارتباط با همسر و اطرافیان

بهتر است با همسر و خانواده ارتباط‌تان را نزدیک‌تر کنید، مخصوصا اینکه به همسرتان درباره احساس‌تان بگویید؛ همسر شما باید بداند شما تحت چه شرایطی هستید و این گونه بیشتر از قبل حامی شما خواهد بود.

می‌توانید همراه همسرتان به یک روانشناس مراجعه نمایید چرا که همسر شما نیز باید در این دوره حساس آموزش نحوه رفتار با شما را ببیند. در این دوره روابط عاطفی خود را تقویت نمایید. همچنین با دوستان و یا همسر برای خوش گذرانی بیشتر برنامه ریزی کنید. رفتن به مسافرت، سینما و حتی یک پیاده روی دو نفری با همسرتان می‌تواند لحظه‌های خوبی را برای‌تان به ارمغان آورد. در ثانیه‌هایی که به شما خوش می گذرد، احساست بد دوره بارداری کاهش می‌یابد.

صحبت با یک مشاور

درمورد تمام ترس ها و نگرانی هایتان با یک مشاور صحبت کنید، حرف دلتان را بزنید. این گونه علاوه بر این که مشکلات‌تان روی دلتان جمع نمی‌شود می‌توانید راهکاری برای حل آن‌ها پیدا کنید. یک مشاور با تجربه می‌تواند با نشان دادن راه‌هایی برای حل مشکلاتی که از نظر شما بسیار بزرگ می‌آید آن‌ها را از ذهن شما پاک کرده و ترس‌ها و نگرانی‌های‌تان را کاهش دهد، این گونه بسیار آرام‌تر خواهید بود. یک مشاور تشخیص می‌دهد که شما دچار اضطراب بارداری هستید یا افسردگی در دوران بارداری و برای حل آن به شما کمک خواهد کرد.

تقویت کیفیت زندگی

کیفیت زندگی خود را افزایش دهید و بجای اینکه مدام گوشه‌ای بنشینید و به مشکلات فکر کنید بیشتر به خودتان برسید و از روش‌های زیر برای کاهش استرس و افزایش کیفیت زندگی بهره ببرید:

  • خوابی کافی داشته باشید.
  • ورزش و یوگا و مدیتیشن کمک بسزایی در کاهش استرس دارند.
  • لباس‌های بارداری زیبا بخرید.
  • از کلاس های بارداری استفاده کنید.
  • در گروه‌هایی که مادران باردار دیگر عضو هستند عضو شوید.
  • تغذیه سالم داشته باشید.
  • بایک مشاور در طول دوره بارداری در ارتباط باشید.

سخن پایانی

علاوه برتاکید به این نکته که تغییرات خلق و خو در دوران بارداری طبیعی است، باید یادآور شویم گاهی شدت و دفعات این نوسانات خلقی بیش از حد بوده به گونه‌ای که ممکن است سیر طبیعی زندگی شما را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط احتمال اختلال دو قطبی وجود دارد و نیاز به درمان، محرز خواهد بود چرا که درمان نشدن آن می‌تواند سلامت جنین را نیز به خطر بیاندازد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چه عواملی باعث تغییرات خلق و خو در دوران بارداری می شود؟

تعییرات هورمونی مانند افزایش ترشح هورمون استروژن و پروژسترون، حساسیت های مربوط به سلامت جنین و شرایط زندگی بعد از به دنیا آمدن کودک، تغییرات ظاهری و افزایش وزن می تواند در تغییرات خلقی مادر تاثیر گذار باشد.

چگونه با نوسانات خلقی در بارداری مقابله کنیم؟

برای مقابله با این نوسانات راهکار های مختلفی مانند کاهش وسواس فکری، ارتباط با اطرافیان مخصوصا همسر، ارتباط با مشاور، شرکت در کلاس های بارداری ، یوگا، ورزش مدیتیشن و تغذیه مناسب می تواند تاثیر گذار باشد.

منبع: نوسانات خلقی در بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : نوسانات خلقی در بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 98 تاريخ : چهارشنبه 30 شهريور 1401 ساعت: 17:47

مشکلات در بارداری در کنار شیرینی‌های آن برای زوجین پیش می‌آید که با آگاهی از این مشکلات می‌توانید آن‌ها را راحت‌تر مدیریت کنید. تهوع، نحوه برقراری رابطه جنسی، ویار، سوزش سر دل، یبوست و مشکلات رایج‌ترین مشکلات زوجین در دوران بارداری هستند. این ناراحتی‌ها معمولا از سه ماهه اول بارداری شروع می‌شوند و تا ماه نهم ادامه دارند. در هر برهه زمانی با اطلاع از راهکارهای تسهیل کننده می‌توانید شرایط را برای خود و همسرتان آسوده تر کنید. در صورتی که در این زمینه دچار چالشی شده‌اید می‌توانید از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منبع: مشکلات در بارداری

مشکلات در بارداری

هر خانمی نشانه‌ها و مشکلات به خصوص خودش را در زندگی دارد که می‌تواند بر میزان سختی دوران بارداری‌اش تاثیر بگذارد. زوجین با آگاهی از این مسائل می‌توانند مانع از بسیاری از تنش ها شوند. در ادامه به برخی از سوالات و چالش های زوج ها در دوران بارداری پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: خستگی و بی حالی در بارداری

رابطه‌جنسی

رابطه جنسی، از سه ماهه اول تا ماه نهم باید با رعایت اصول خاصی انجام شود. یکی از مسائلی که زوجین در دوران بارداری مجبورند تغیر دهند، نحوه برقراری رابطه جنسی است. بیشتر زنانی که خواهان زایمان طبیعی هستند، از همان ماه های اول تا زمانی که کیسه آبشان پاره شود و وارد اتاق عمل شوند، رابطه جنسی خود را حفظ می‌کنند. برای بعضی افراد شرایطی وجود دارد که مجبورند در نوع برقراری رابطه تغیراتی بدهند و یا بخشی از آن و گاها از کل رابطه، اجتناب کنند. روابط زناشویی در این دوران تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد. عواملی مثل وضعیت سلامت جسمی و روحی زوجین، شیوه رابطه جنسی زوجین قبل از بارداری، تعریف آن‌ها از رابطه جنسی، باورها و فرهنگ زوجین، ترس از صدمه به جنین و نوع برخورد آن‌ها با تغییرات فیزیکی زنان.

محدودیت های زوجین برای رابطه‌ در بارداری

برای بعضی از خانم‌ها، رابطه در دوران بارداری دارای محدودیت است. این محدودیت‌ها توسط پزشک متخصص اعمال می‌شود و مخصوص افرادی است که: _ سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس داشته اند. _ سابقه خونریزی، پاره شدن کیسه آب و یا سابقه انقباضات خودبه خودی رحمی داشته‌اند _ تعداد زایمان‌های متعددی داشته‌اند و مبتلا به نارسایی رحم‌اند _ در چهار تا شش هفته آخر بارداری اند _ سابقه فشار خون بالا دارند

آیا رابطه‌جنسی در بارداری به جنین آسیب می زند؟

سوالی که خیلی از زوجین درگیرش هستند همین است. در واقع آن‌ها نگران آسیب دیدن جنین‌شان هستند. جوابی که به این سوال می‌دهیم منفی است. در رابطه‌جنسی در دوران بارداری هیچ آسیبی به کودک وارد نمی‌شود. کیسه آمنیوتیک و ماهیچه‌های قوی رحم، از جنین مراقبت می‌کنند، پلاکت مایع ضخیم موجد در دهانه رحم، اجازه ورود عفونت به رحم را نمی‌دهد. در طول رابطه، آلت تناسلی مرد از مهبل (واژن) بالاتر نمی‌رود و خطری جنین را تهدید نمی‌کند.

آیا رابطه‌جنسی در این دوران دردناک است؟

اگر جزو کسانی هستید که بارداری معمولی و کم خطری دارید، باید بگوییم که رابطه جنسی یا ارگاسم باعث درد در شما نمی‌شود و خطر سقط جنین شما را تهدید نمی‌کند. با اینکه ارگاسم باعث انقباضات رحمی می‌شود، اما دائمی و آسیب زا نیستند. برای آشنایی با روش های رفع بی خوابی در بارداری کلیک کنید.

ویار از مشکلات در بارداری

ویار از دردناک‌ترین حالت های بارداری است که بیشتر زنان از آن گله می‌کنند. ویار دو حالت کلی دارد؛ بعضی زنان، به برخی غذاها علاقه خاصی پیدا خواهند کرد و بعضی دیگر، از برخی غذاها، بوها و یا طعم‌ها متنفر خواهند شد. علائم ویار از هفته چهار تا هشتم بارداری شروع می‌شوند، در هفته یازده تا سیزده به اوج می‌رسند و احتمال دارد در هفته چهارده تا شانزده تمام شود. بعضی‌ها اعتقاد دارند ویار حاملگی فقط در سه ماهه اول بارداری آزاردهنده است و بعد از آن از بین می‌رود، در صورتی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر زنان باردار، این حالت را بعد از ماه سوم هم دارند و ممکن است تا پایان حاملگی داشته باشند. تجربه ویار ممکن است شدت و زمان متفاوتی در زنان داشته باشد. می‌توانید از راهکارهای زیر برای مدیریت و کنترل ویار خود استفاده کنید:

ارائه پاسخ مناسب به خوردن

اگر هوس کردید میوه یا سبزیجان بخورید، حتما مصرف کنید. سعی کنید میوه ها و سبزیجات متنوع و سالم را انتخاب کنید. مثلا اگر انبه دوست ندارید و یا خیلی کم از آن استفاده می‌کنید، آن را به میوه های دیگر مثل توت فرنگی و موز اضافه کنید و طعم دوست داشتنی تری درست کنید. برای آشنایی با اصول سفر با هواپیما در بارداری کلیک کنید.

درست کردن خوراکی‌های خانگی و جایگزین کردن آن

اگر دل‌تان یک شیرین خامه‌ای یا تکه های شکلات خواست بهتر است یک تکه کیک خانگی با چند میوه در کنارش را جایگزین کنید. یا اگر دل‌تان چیپس می‌خواهد، سعی کنید از سیب زمینی در کنار روغن زیتون و نمک استفاده کنید و با پختن آن در فر، جایگزین چیپس کارخانه‌ای کنید. اگر دوست داشتید نان بخورید، سعی کنید به جای نان های سفید و صنعتی از سنگک و بربری استفاده کنید.

پرت کردن حواس خود از خوراکی های نا مناسب

اگر هوس چیزی کردید که احتمالا برای جنین و خودتان ضرر دارد، سعی کنید حواس‌تان را پرت کنید. مثلا به جای یک تکه شکلات، از یک آبمیوه طبیعی در کنار گوش دادن به موسیقی استفاده کنید و به همان اندازه از آن لذت ببرید.

ویار در خوردن مواد غیرخوراکی

این ویار که به هرزه خواری یا پیکا معروف است، در عده‌ای زنان باردار دیده شده. آن‌ها تمایل دارند گچ، خاک، گِل و یا یخ بخورند. این به معنی این است که دچار کمبود ویتامین و املاح معدنی در بدن شده‌اند. اگر به پیکا دچار شده‌اید، خودسرانه اقدام نکنید و حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید: افسردگی در بارداری

تهوع از مشکلات در بارداری

تهوع و استفراغ یکی دیگر از مشکلات زنان در بارداری است که بیشتر از اینکه آسیب زا باشد، آزاردهنده است. با انجام راهکارهای زیر می‌توانید تهوع و استفراغ را درمان کنید. _ صبح ها، پیش از بلند شدن از رختخواب می‌توانید مقداری غذای خشک مثل نان برشته، کلوچه، بیسکویت و یا تکه‌ای سیب بخورید. _ پرخوری نکنید و سعی کنید غذا را در 5 یا 6 وعده و به صورت ریزه خواری، در طول روز پخش کنید. همچنین یا سرعت غذا نخورید و آرامش داشته باشید. _ بین وعده‎های غذایی نوشیدنی مصرف کنید. _ از لباس های بدون کمر و راحت استفاده کنید. _ بوی صابون، عطر و یا غذایی که باعث ناراحتی‌تان می‌شود را از خود دور کنید. _ شب ها قبل از خواب یک فنجان گندم و شیر بنوشید _ هرگز نگذارید معده تان خالی بماند _ برای رفع حالت تهوع روی یک صندلی بنشید و کمرتان را خم کنید. طوری این کار را بکنید تا سرتان بین پاهایتان باشد. _ برای رفع حالت تهوع در بارداری می‌توانید در غذاهای‌تان از زنجبیل تازه استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: مشکلات در بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مشکلات در بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 93 تاريخ : چهارشنبه 30 شهريور 1401 ساعت: 17:41

مصرف الکل در بارداری از مواردی است که تأثیر آن بر جنین غیر قابل انکار می‌باشد و موضوعی پر اهمیت در سلامت و رشد مادر و فرزند به شمار می‌رود. مضرات مصرف الکل از همان روزهای اولیه بارداری و حتی زمانی که مادر از بارداری خود مطلع نیست، بر جنین نمایان می‌گردد. این موضوع زمانی پر اهمیت‌تر می‌شود که بفهمید مصرف الکل به خصوص در اولین ماه بارداری، در بسیاری از موارد منجر به بروز سندروم جنین الکلی می‌شود. در صورتی که قصد باردار شدن دارید و یا بلافاصله بعد از فهمیدن بارداری خود، با یک فرد متخصص مشورت نمایید و مصرف الکل را کنار بگذارید.

منبع: مصرف الکل در بارداری

عوارض و پیامدهای مصرف الکل والدین در بارداری

الکل موجود در خون مادر از طریق بند ناف به بدن جنین منتقل می‌شود و گاه تاثیرات و عوارض بسیار جبران ناپذیری به وجود می‌آورد. مصرف الکل هم عوارض جسمانی و هم ناتوانی‌های ذهنی را در پی دارد. برخی از عوارض شایع شامل موارد زیر است:

_اغلب کودکانی که در معرض الکل قرار گرفته‌اند دچار مشکلات شنوایی، بینایی، کلیوی یا استخوانی و مشکلات قلبی می‌شوند.

_مهارت استدلال و قضاوت در کودکان دچار کمبود می‌شود.

_خطر ابتلای کودک به اختلالات حرکتی افزایش می‌یابد.

_کاهش استدلال در مباحث ریاضی و محاسباتی

_کوچک شدن سر (بیماری میکروسفالی)

_مشکلات خواب و بد خوابی

_بیش فعالی

سندروم جنین الکلی از عوارض مصرف الکل در بارداری

سندروم جنین الکی شدیدترین عارضه‌ای است که امکان دارد بر اثر مصرف الکل در دوران بارداری اتفاق بیوفتد. نوزادان مبتلا به این بیماری، طیفی از مشکلات مانند کمبود وزن، کوتاه بودن غیر طبیعی قد، مشکلات توجه، هوش پایین و… را دچار می‌شوند. حافظه ضعیف، ناتوانی‌های یادگیری، بیش فعالی، تأخیر در زبان و گفتار از دیگر مشکلات رایج جنین الکلی است. درمان‌های دارویی و روان‌شناختی ممکن است برای این کودکان مؤثر واقع شود اما علائم آن‌ها هیچ گاه به طور کامل از بین نمی‌رود.

گاهی جنین در معرض مقدار کمی از الکل قرار می‌گیرد؛ این کودکان ممکن است تمام علائم جسمانی را بروز ندهند اما مشکلات رفتاری و شناختی به احتمال زیاد بروز پیدا می‌کنند. به طور کلی میزان تأثیر گذاری الکل بر جنین به عوامل محیطی و ژنتیک بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و راه های پیشگیری از سندرم جنین الکلی کلیک کنید.

سرطان مغز استخوان از عوارض مصرف الکل بر جنین | مصرف الکل در بارداری

تأثیر مصرف الکل بر ابتلا به سرطان مغز استخوان در کودک موضوع پر اهمیت و مورد بحثی است که پزشکان بسیار بر آن تأکید دارند. ابتلا به سرطان مغز استخوان در کودکان زیر 4 سال بیشتر دیده می‌شود؛ بر اساس تحقیقات مصرف الکل در دوران بارداری، خطر ابتلا به این بیماری را تا 56 درصد افزایش می‌دهد. به همین دلیل لازم است مراقبت‌های دوران بارداری را جدی بگیرید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید. برای کسب اطلاعات در زمینه خطرات بارداری کلیک کنید.

اعتیاد به الکل در پدر چه تأثیری بر جنین می‌گذارد؟

اغلب زمانی که زوج‌ها تصمیم به فرزندآوری می‌گیرند، تنها بر سلامت مادر و مراقبت از او تمرکز می‌شود؛ این در حالیست که سبک زندگی و سلامت پدر نیز بر سلامت جنین نقش بسزایی دارد. یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلای جنین به مشکلات و اختلالات، کنار گذاشتن مصرف الکل در پدران، قبل از اقدام به بارداری است.‌ در واقع مشکلات مربوط به بارداری تنها منحصر به مادر نمی‌شود و هر دو زن و شوهر باید به سلامت خود توجه کنند. پدری که اعتیاد به الکل دارد نه تنها منجر به افزایش خطر بروز سندروم جنین الکلی می‌شود، بلکه در مواردی علتی بر کم‌وزنی، کوچک بودن اندازه مغز، اسکیزوفرنی و اوتیسم در کودک به شمار می‌رود. علاوه بر این مصرف الکل و اعتیاد به مواد مخدر، توانایی جنسی و قدرت باروری در مردان را کاهش می‌دهد.

چه مدت قبل از بارداری نباید الکل مصرف کرد؟

نمی‌توان پاسخ دقیقی برای این پرسش ارائه داد اما به این نکته توجه داشته‌باشید که اغلب مادران تا هفته‌های چهارم و ششم از بارداری خود خبر ندارند و همچنان الکل می‌نوشند و این یعنی جنین مدتی را در معرض خطرات مصرف الکل قرار گرفته است. مصرف الکل هر چقدر هم که کم باشد، چه در دوران بارداری و یا قبل از آن خطر سقط جنین، تولد نوزاد نارس و یا مرده را افزایش می‌دهد. بهترین کار این است که هنگام مشاهده‌ تأخیر در پریود و یا مثبت شدن تست بارداری، مصرف هر گونه مشروبات الکلی را کنار بگذارید. هیچ نوع مشروبی مستثنی نیست و همه‌ی انواع آن تأثیرات مخربی بر جنین اعمال می‌کنند.

ترک اعتیاد به الکل در بارداری

اگر قصد ترک اعتیاد به الکل را دارید، به هیچ عنوان مصرف آن را به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. قطع ناگهانی، عوارض و علائم ترک را به همراه دارد و نباید الکل را به صورت خودسرانه ترک کرد چرا که مشکلات بیشتری را در پی دارد. توجه داشته باشید که ترک اعتیاد هیچ گاه دیر نیست و قطع مصرف حتی یک قطره الکل هم به داشتن بارداری با کیفیت‌تر و نوزادی سالم‌تر کمک می‌کند.

بیش از حد در مورد تأثیر الکل بر جنین نگران نباشید

در صورتی که الکل مصرف می‌کنید و متوجه شدید که باردارید، اولین کار این است که پزشک خود را در جریان بگذارید و میزان مصرف الکل را طبق دستور پزشک به حداقل رسانده یا کلا قطع کنید؛ نگرانی و اضطراب در مورد تأثیر مخرب الکل تا جایی که شما را وادار به ترک اعتیاد و توجه به سلامت نوزاد کند مفید است، اما نگرانی بیش از حد در این مورد، خود از عوامل بروز مشکل در بارداری به شمار می‌رود و بر سلامت جنین تأثیر می‌گذارد.

با رعایت دستورات پزشک و کاهش استرس و فشار روانی می‌توانید تأثیرات مصرف قبلی الکل را به حداقل برسانید. توصیه می‌شود به مراقبت‌های دوران بارداری اهمیت دهید و برای کاهش فشارهای روانی این دوران از مشاوران روانشناسی کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: مصرف الکل در بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مصرف الکل در بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 110 تاريخ : چهارشنبه 30 شهريور 1401 ساعت: 17:38

نوع تغذیه نوزاد تا شش ماهگی نقش موثری در رشد او در طول زندگی دارد. در شش ماهه اول، نوزاد تنها از شیر مادر تغذیه می‌کند و تمامی نیازهای بدن او به واسطه خوردن شیر مادر برطرف می‌شود. بنابراین نیاز به هیچگونه غذای کمکی نیست چرا که معده کودک هنوز گنجایش هضم غذاهای دیگر را ندارد. با این حال با آغاز ماه چهارم می‌توان دادن غذای کمی به نوزاد را شروع کرد البته به شرط اینکه کودک توانایی گردن گرفتن را داشته باشد. در ادامه به طور کامل درباره تغذیه نوزاد تا ماه ششم صحبت خواهیم کرد. بهره بردن از مشاوره کودک به مادران کمک خواهد کرد تا بتوانند با توجه به نیازهای کودک برنامه غذایی مناسبی را در دوران کودکی برای فرزندشان فرآهم کنند.

منبع: تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

تاثیر شیر مادر در تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

نوزادان با خوردن اولین شیری که مادر تولید می‌کند تمامی نیازهای بدن خود را تامین می‌کنند. آغوز یا اولین شیر تولید شده در سینه مادر، غذای استثنای برای رشد نوزاد به حساب می‌آید که خواص ضد میکروب و ضد ویروس داشته و میزان ایمنی و مقاومت بدن نوزاد را تا حد زیادی بالا می‌برد. همچنین فواید زیر را نیز به همراه دارد.

  • قابلیت هضم آسان و راحت
  • جلوگیری از حساسیت و آلرژی
  • عدم ابتلا شدن نوزاد به بیماری‌های عفونی و اسهال
  • افزایش ضریب هوشی کودک

کمک به رشد نوزاد با مصرف شیر خشک | تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

اگر فرایند رشد کودک به طور مناسب صورت نگیرد و نوزاد تا شش ماهگی وزن نرمال و عادی نداشته باشد یا لاغر به نظر برسد با تجویز متخصص می‌توان از شیر خشک به عنوان غذای دوم شیرخوار استفاده نمود. البته در زمان مصرف شیر خشک توسط نوزاد زیر شش ماه، توجه به نکات زیر حائز اهمیت می‌باشد.

  • میزان استفاده از شیر خشک نباید زیاد باشد و جای شیر مادر را بگیرد.
  • بهتر است شیر خشک را با استفاده از قطره چکان و یا سرنگ به نوزاد بدهند.
  • مادران می‌توانند شیر خشک را بلافاصله بعد از وعده‌های اصلی شیردهی خود، به نوزاد بدهند. برای آشنایی با نیازهای اولیه و اساسی کودک کلیک کنید.

نکات کلیدی درباره تغذیه نوزاد با شیر مادر تا شش ماهگی

  • نوزاد در روزهای اول تولد ممکن است نسبت به زمان تولد کمی کاهش وزن را نشان دهد، این موضوع کاملا طبیعی و عادی است و نباید به اشتباه تصور شود که مادر دچار کمبود شیر است.
  • به منظور کسب اطمینان از اینکه شیر مادر برای رشد شیرخوار کافی است و روند رو به رشد نوزاد سیر طبیعی خود را دنبال می‌کند می‌توان از منحنی رشد استفاده نمود و به فواصل زمانی مشخص شده توسط متخصص، میزان وزن او را بررسی کرد.
  • مادران نباید دادن شیر به نوزاد را به برنامه غذایی و وعده‌های خاصی محدود کند چرا که ممکن است نوزاد در زمان‌های مختلف احساس گرسنگی داشته باشد.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دارای مدفوع شل تری هستند و در دفعات بیشتری این کار را انجام می‌دهند پس در صورتی که فرزندتان با این مسئله مواجه شد و علل دیگری از جمله سرماخوردگی باعث اسهال نوزاد نبود جای نگرانی وجود ندارد.

غذای کمکی برای تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

نکته مهم در مورد تغذیه نوزاد تا شش ماهگی این است که در ابتدای مصرف غذای کمکی تنها یک یا دو قاشق غذا خوری فرنی یا حریره بادام کافی است و به مرور زمان می‌توان تعداد قاشق‌ها را افزایش داد. با این حال با توجه به اینکه غذای اصلی کودک تا سن شش ماهگی، شیر مادر است برخی متخصصان معتقدند با آغاز ماه چهارم می‌توان دادن غذای کمی به نوزاد را شروع کرد البته به شرط اینکه کودک توانایی گردن گرفتن را داشته باشد.

با توجه به اینکه روند رشد در نوزادان مختلف فرق می‌کند برخی از آن‌ها با وجود سن یکسان رشد بیشتری دارند، در این مواقع می‌توان از غذاهای نرم به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد. به طور معمول در شش ماهگی، دستگاه گوارش نوزادان برای پذیرش غذا‌های دیگری به جز شیر مادر، آمادگی پیدا کرده است و اگر برنامه غذایی مناسب برای نوزادان شش ماهه در نظر گرفته نشود ممکن است دچار مشکلات رشدی گردند. برای آشنایی با غذای کودک زیر یک سال کلیک کنید.

میزان غلظت غذای کمکی برای نوزاد 4 تا 6 ماه

میزان غلظت غذای شیر خوار از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. فرنی یا حریره بادام باید حالت رقیق داشته باشند و قبل از اینکه سفت و غلیظ شوند از روی حرارت برداشته شوند. به عبارت دیگر میزان غلظت غذای کمکی، در ابتدا باید کمی از غلظت شیر مادر بیشتر باشد و طی روزهای آینده میزان غلظت افزایش یافته و به حد غلظت ماست برسد. برای آشنایی با رژیم مناسب و تغذیه سالم کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا نباید برای تغذیه نوزاد تا شش ماهگی از شیشه شیر خشک استفاده نمود؟

به دلیل اینکه شیر مادر غذای اصلی نوزاد به حساب می‌آید و برای رشد سالم او مفید و الزامی است، نباید شیر خشک را جایگزین آن نمود. در صورتی که نوزاد به واسطه شیشه شیر خشک تغذیه شود، دیگر سینه مادر را نمی‌گیرد.

چرا باید از دادن غذاهای دیگر به نوزاد تا شش ماهگی اجتناب شود؟

مصرف زود هنگام غذای کمکی در شش ماهه اول می‌تواند حساسیت غذایی و اسهال در نوزاد ایجاد کند. همچنین شیر مادر برای نوزاد کافی است و غذای کمکی باید از شش ماه دوم آغاز گردد.

منبع: تغذیه نوزاد تا شش ماهگی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تغذیه نوزاد تا شش ماهگی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 100 تاريخ : سه شنبه 29 شهريور 1401 ساعت: 16:47

عوامل مختلفی بر رشد نکردن جنین در دوران بارداری تاثیر می‌گذارند. سوءتغذیه مادر، بروز فشار خون یا دیابت دوران بارداری، نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر از جمله رایج‌ترین دلایلی هستند که بر رشد جنین در حاملگی تاثیر می‌گذارند. نوزادانی که تحت این شرایط به دنیا می‌آیند اغلب وزن بسیار کمی در بدو تولد دارند و ممکن است با نقایص مادرزادی، آسیب‌های مغزی و نابهنجاری‌های رشدی رو به رو شوند. در ادامه در مورد علل رشد نکردن جنین، راه‌های تشخیص و پیشگیری از آن توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم. در صورتی که مورد مشکوکی حس کردید، می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

منبع: رشد نکردن جنین

رشد نکردن جنین | آشنایی با اختلالات رشد جنین

اختلالات رشد جنین، به هرگونه آسیبی گفته می‌شود که در دوران بارداری فرایند رشد کودک را با مشکل مواجه می‌کنند. کودکانی که با این اختلالات به دنیا می‌آیند اغلب نارس هستند و وزنشان از محدوده طبیعی کمتر است. این مسئله می‌تواند در ادامه به صورت نقایص مادرزادی، نا بهنجاری‌های رشدی و آسیب‌های مغزی خود را نشان دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهند در ماه‌های اولیه بارداری عوامل ژنتیکی، بیماری‌های مادر و مشکلات مرتبط با جفت بیش از هر عامل دیگری می‌توانند به فرایند رشد جنین آسیب بزنند. در حالی که در ماه‌های آخر بارداری نقش عوامل محیطی بیش‌تر می‌شود. در ادامه به علل و عوامل مختلفی که در رشد نکردن جنین تاثیر می‌گذارند، پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: ناسازگاری خونی پدر و مادر

علل رشد نکردن جنین | عوامل مرتبط با مشکلات مادر

رشد نکردن جنین می‌تواند تحت تاثیر 3 عامل اصلی باشد که مشکلات مادر و بیماری‌های او، مشکلات مرتبط با خود جنین و عوامل مرتبط با رحم و جفت را در بر می‌گیرد. موارد زیر مشکلات مربوط به مادر را شامل می‌شوند.

1- فشارخون دوران بارداری

افزایش فشار خون در دوران بارداری یکی از خطرات مهمی است که می‌تواند برای مادر و جنین دردسر ساز شود. فشار خون دوران بارداری از این جهت منجر به اختلال رشد در جنین می‌شود که خون رسانی به کودک را با مشکل مواجه می‌سازد. در واقع با توجه به اینکه جنین در دوران بارداری اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز را از خون مادر به دست می‌آورد، اخلال در خون رسانی می‌تواند به بروز مشکلات جدی در فرایند رشدی او بیانجامد. برای آشنایی با خطرات بارداری کلیک کنید.

2- دچار شدن به انواع عفونت‌ها

دچار شدن به هرگونه عفونت در دوران بارداری می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد و بر فرایند رشد او تاثیر بگذارد. به همین خاطر لازم است که در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری به مسائل بهداشتی توجه کنید. گاهی اوقات اقدامات ساده‌ای نظیر شستن دست‌ها می‌تواند از شما در برابر عفونت‌های بسیار جدی محافظت کند.

3- وجود بیماری‌های زمینه‌ای در مادر

اگر دچار هرگونه بیماری زمینه‌ای نظیر مشکل قلبی، تنفسی، ریوی و دیابت هستید، لازم است قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن این مشکل را با متخصصی که تحت نظر او هستید در میان بگذارید. چرا که شما در دوران حاملگی نمی‌توانید هر دارویی مصرف کنید. همچنین این مشکلات ممکن است به خودی خود بر سلامت و رشد جنین تاثیر بگذارد. اگر به طور ناخواسته باردار شدید، باید در اولین فرصت با پزشک در مورد بیماری‌های قبلی خود صحبت نمایید.

4- سوء تغذیه

در دوران بارداری رژیم غذایی مادر بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. چراکه شما به کالری بیشتری برای تامین نیازهای رشدی جنین نیاز دارید. گرفتن رژیم‌های سخت در بارداری یا نخوردن غذای کافی به خاطر ویار و حالت تهوع می‌تواند اختلالات جدی در رشد فرزندتان ایجاد کند.

5- استفاده از الکل، سیگار یا مواد مخدر

استفاده از الکل، سیگار یا مواد مخدر می‌تواند منجر به بروز نقایص جدی در جنین شود. از جمله مهم‌ترین نقایص می‌توان به تولد نوزاد معتاد و سندروم جنین الکلی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها مصرف سیگار و مواد مخدر به صورت تدخینی، فرایند اکسیژن رسانی به جنین را با اختلال مواجه کرده و به این ترتیب باعث بروز مشکلاتی در فرایند رشد کودک می‌شود.

 

علل رشد نکردن جنین | مشکلات مرتبط با جنین

در همه موارد رشد نکردن جنین به بیماری‌ها و مشکلات مادر ارتباط ندارد، بلکه این مسئله می‌تواند به شرایط خود جنین مربوط باشد. موارد زیر نمونه‌هایی از مشکلات جنین هستند که به اختلال در رشد می‌انجامند.

1- مشکلات ژنتیکی و کروموزومی

بروز خطاهایی در ژنتیک و مشکلات کروموزومی از قبیل سندروم داون از جمله مسائلی هستند که از همان ماه‌های اول بارداری فرایند رشد جنین را با اختلال مواجه می‌کنند و در نهایت بعد از تولد نیز به آسیب‌های مغزی و نقایص مادرزادی می‌انجامند.

2- دو قلو یا چند قلو بودن جنین

جنین در شرایطی که مادر دو قلو یا چند قلو باردار است به مراقبت بیشتری نیاز دارد. چراکه در این شرایط بدن مادر باید بتواند مواد غذایی بیشتری را در اختیار 2 یا چند جنین قرار دهد. مسائلی نظیر نداشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا حد زیادی در فرایند رشد کودک تاثیر بگذارد.

3- تولد زودهنگام

هر شرایطی که منجر به زایمان زودرس و تولد زودهنگام گردد، باعث می‌شود که جنین فرایند رشدی خود را به طور کامل طی نکند و به صورت نارس به دنیا بیاید. در این شرایط اغلب نوزاد به مدت چند روز در دستگاه نگهداری می‌شود تا تحت مراقبت‌های ویژه بتواند آمادگی لازم برای قرار گرفتن در دنیای بیرون را به دست بیاورد.

 

علل رشد نکردن جنین | عوامل مرتبط با رحم و جفت

همان طور که گفته شد علاوه بر مشکلات مرتبط با مادر و جنین، در برخی موارد عوامل مرتبط با جفت یا رحم منجر به اختلال رشدی در جنین می‌شود. موارد زیر نمونه‌هایی از این عوامل هستند. برای آشنایی با نشانه های بارداری خارج از رحم کلیک کنید.

1- کاهش جریان خون در رحم

جنین تمام مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود را از جریان خون موجود در رحم دریافت می‌کند. در نتیجه هر عاملی که باعث افت جریان خون در رحم و جفت شود سلامت جنین را تهدید کرده و می‌تواند به بروز اختلالات رشدی در او بیانجامد.

2- جدا شدن جفت

جدا شدن جفت یا سقط شدن آن یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث رشد نکردن جنین و وارد شدن آسیب‌های جسمانی به او شود. از جمله علائمی که در حین جدا شدن جفت تجربه می‌شوند، می‌توان به خونریزی یا لکه بینی، دردهای رحمی، انقباضات سریع و کمر درد اشاره کرد.

روش های تشخیص رشد نکردن جنین

بسیاری از مادران در دوران بارداری دائما نگران رشد فرزندشان هستند. در ادامه به معرفی روش‌های تشخیص اختلالات رشدی کودک در دوران بارداری پرداخته‌ایم.

1- سونوگرافی

سونوگرافی یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برای بررسی رشد جنین در دوران بارداری انجام می‌شود. در تصویربرداری از طریق سونوگرافی عواملی نظیر اندازه جنین و میزان مایع آمنیوتیک بررسی خواهد شد. این موارد به متخصص کمک می‌کند تا بتواند متناسب با سن جنین، رشد نرمال او را زیر نظر بگیرد.

2- سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر نوعی روش تخصصی و پیشرفته است که میزان جریان خون اندام‌ها را بررسی می‌کند. به کمک این روش می‌توان میزان جریان خون در رحم، بند ناف و اندام‌های جنین را بررسی کرد. همان طور که گفته شد کاهش جریان خون هشدار مهمی است که نشان می‌دهد کودک در معرض اختلالات رشدی قرار دارد.

3- آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز آزمایشی است که مایع آمنیوتیک اطراف جنین را بررسی می‌کند. مایع آمنیوتیک نقش محافظت کننده برای جنین دارد و در برابر ضربه‌ها و فشارها از کودک مراقبت می‌کند. متخصصان به کمک آزمایش آمنیوسنتز می‌توانند به مشکلات کروموزومی و وجود انواع عفونت‌ها پی ببرند.

 

پیشگیری از اختلالات ناشی از رشد نکردن جنین

مهم‌ترین مسئله برای پیشگیری از اختلالات ناشی از رشد نکردن جنین تشخیص به موقع مشکل است. در واقع اگر مشکلات رشدی در ماه‌های اولیه به وجود بیایند و مورد توجه قرار نگیرند، امکان پیشگیری از مشکلات بعدی بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود. رعایت نکات زیر به فرزندتان کمک می‌کند تا رشد کاملی را در رحم تجربه نماید:

– به طور پیوسته زیر نظر یک متخصص باشید و انجام سونوگرافی و آزمایش‌های مربوطه را پشت گوش نیاندازید.

– پیوسته فشار خون خود را چک کنید و در صورت بالا بودن فشار در اسرع وقت با یک متخصص تماس بگیرید.

– رژیم غذایی سالمی در پیش بگیرید و تلاش کنید انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را در آن بگنجانید.

– فعالیت‌های کششی و ورزشی بسیار سبک انجام دهید.

– قبل از مصرف هرگونه دارو ابتدا با پزشک مشورت نمایید.

– از مصرف الکل، مواد مخدر یا سیگار خودداری کنید.

– قبل از بارداری وضعیت سلامتی خود را بررسی نمایید.

برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

توقف رشد جنین باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

توقف رشد جنین مسئله‌ای خطرناک است که می‌تواند به سقط جنین، مرده‌زایی یا تولد با نقایص مادرزادی بیانجامد.

منبع: رشد نکردن جنین

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : رشد نکردن جنین, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 190 تاريخ : سه شنبه 29 شهريور 1401 ساعت: 16:43

هفته بیستم بارداری زمانی است که مادر وارد نیمه دوم بارداری شده است و جنین به سرعت در حال رشد و تکامل می‌باشد. به طور روزانه وزن جنین با افزایش همراه است و از نظر ساختاری و ظاهری هرچه بیشتر شبیه به یک نوزاد می‌شود. در این هفته تغییرات ظاهری مادر نیز به وضوح نشان دهنده باردار بودنش است. در سه ماهه دوم بارداری، خصوصا هفته بیستم مادران معمولاً سرشار از انرژی هستند و مشکلات زیادی را تجربه نمی‌کنند. با این حال برخی از مادران ممکن است عوارض و مشکلات ناخوشایندی از جمله یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم و سوزش معده داشته باشند. آشنایی با این تغییرات و راهکارهای مدیریت کردن آن می‌تواند برای افزایش سلامت مادر و جنین حائز اهمیت باشد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

منبع: هفته بیستم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری جنین افزایش وزن قابل توجهی نسبت به هفته گذشته پیدا می‌کند. اکنون قدش به حدود 26 سانتی‌متر و وزنش حدود 300 گرم رسیده است. رشد موهای سر و بدن و وجود ورنیکس برای محافظت از پوست و جنین همچنان در این هفته ادامه پیدا می‌کند. اگر نوزاد در زمان مقرر به دنیا بیاید لایه ورنیکس به طور خود به خود از بین می‌رود با این حال نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند مقداری از لایه ورنیکس بر روی پوستشان باقی می‌ماند. به دلیل رشد اندام‌های تناسلی جنین، بسیاری از والدین تا هفته بیستم بارداری متوجه جنسیت فرزند خود می‌شوند با این حال اگر هنوز جنسیت فرزندتان دقیقا مشخص نیست می‌توانید حدودا یک یا دو هفته بعدی سونوگرافی مجدد انجام دهید. علاوه بر این رشد دندان‌های شیری و اصلی کودک در زیر لثه در این هفته شروع می‌شود.

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

در طی این هفته وزن مادر همانند وزن جنین رو به افزایش است و این بزرگ‌تر شدن جنین امری خوشایند محسوب می‌شود. انرژی و سرزندگی مادر در این هفته بیشتر می‌شود و همچنان میل برای برقراری رابطه جنسی وجود دارد. مادرانی که تا این هفته متوجه تکان خوردن جنین خود نشده بودند در این هفته باید برای اولین بار این تکان خوردن را احساس کنند چراکه حرکات جنین فعال‌تر و قوی‌تر شده است. برای اینکه بهتر متوجه تکان خوردن جنین شوید دستتان را بر روی شکم خود قرار دهید و منتظر تکان خوردن بمانید. اگر در طولانی مدت جنین در داخل شکمتان تکان نخورد بهتر است با پزشک خود ملاقات داشته باشید. به طور کلی مادر در این هفته وضعیت و تغییرات خاصی را تجربه نمی‌کند با این حال برخی از مادران ممکن است دچار علائم ناخوشایند و عوارض احتمالی بشوند که در ادامه این نکات بیان می‌شود.

عوارض شایع مادر در هفته بیستم بارداری

درست است که به طور کلی این هفته برای مادران با علائم و عوارض ناخوشایندی همراه نیست، با این حال برخی مادران ممکن است دچار مشکلاتی نظیر یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم، سوزش معده و کم شدن حجم تنفس بشوند. عمده ترین مسئله‌ای که ممکن است مادران تجربه کنند درد کمر است. همانطور که جنین رشد می‌کند و وزنش بیشتر می‌شود ممکن است مرکز ثقل بدن مادر هم دچار تغییراتی شود که از جمله این تغییرات می‌توان به درد کمر و درد باسن اشاره کرد. علاوه بر این با بزرگ‌تر شدن حجم و بالاتر آمدن رحم، فشار بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود و ممکن است تنفس را برای مادر دچار مشکل کند. تمام این موارد طبیعی و موقتی است و پس از زایمان بهبود پیدا می‌کند.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته بیستم بارداری

تغذیه مناسب

بهتر است برای کاهش یبوست ناشی از بارداری در هفته بیستم از غذاهای فیبردار مانند میوه، سبزیجات و غلات استفاده کنید و از افزایش وزن از طریق خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنید چراکه این شیوه از افزایش وزن فایده مثبتی برای مادر و جنین به همراه ندارد.

ورزش منظم

ورزش منظم و صحیح می‌تواند کمر درد، درد باسن و… را کاهش داد. به طور کلی انجام تمرینات ورزشی صحیح و سبک در دوران بارداری می‌تواند منجر به تقویت عضلات مادر شود. با این حال بهتر است برای انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت‌های پزشکی

در سه ماهه دوم بارداری بهتر است حتما برای انجام معاینات و ارزیابی بیشتر با پزشک خود ملاقات داشته باشید. اگر تا این هفته هنوز برای انجام معاینات به پزشک مراجعه نکرده‌اید بهتر است در اولین فرصت این کار را انجام دهید. پزشک معمولا با اندازه گیری تناسب وزن مادر و جنین، اندازه گیری فشار خون و میزان ورم دست و پای مادر، معاینه وضعیت شکم، اندازه گیری بزرگ شدن رحم و ضربان قلب جنین، سلامت جنین و مادر را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

خوابیدن صحیح و کافی

هر چه از مدت زمان بارداری بیشتر می‌گذرد شیوه خوابیدن اهمیت زیادی پیدا می‌کند چراکه خوابیدن به روش غلط می‌تواند منجر به افزایش کمردرد مادر و آسیب رساندن به جنین شود. بهترین شیوه خوابیدن در این دوران خوابیدن به پهلوی سمت چپ است.

برقراری رابطه جنسی

در دوران بارداری برقراری رابطه جنسی برای جنین و مادر خطرناک نیست. با این حال در برخی موارد به دلیل شرایط جسمانی ممکن است پزشک انجام این کار را منع کرده باشد. در مجموع در شرایط عادی با رعایت نکات و پوزیشن‌های مناسب دوران بارداری می‌توان از برقراری رابطه جنسی در هفته بیستم بارداری لذت برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

در هفته بیستم بارداری از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز شود؟

به طور کلی در تمام دوران بارداری بهتر است از خوردن غذاهای پرچرب و به اصطلاح فست فودی پرهیز شود چراکه باعث چاقی و افزایش وزن کاذب می‌شوند. به جای خوردن این قبیل‌ غذاها می‌توانید از مواد سرشار از فیبر و مواد غذایی حاوی ویتامین B استفاده کنید.

منبع: هفته بیستم بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته بیستم بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 96 تاريخ : سه شنبه 29 شهريور 1401 ساعت: 16:30

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یکی از علل رایج مرگ نوزاد است که هیچ علائم مشخصی برای آن وجود ندارد و ناگهان در حین خواب رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند برای نوزادان یک ماهه تا کودکان یک ساله رخ دهد اما بیشترین میزان شیوع آن در نوزادان چهار ماهه است. تا به امروز دلایل و عوامل احتمالی مختلفی برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بیان شده است که دانستن و آشنایی با این مسائل برای هر پدر و مادری ضروری به نظر می‌رسد چراکه می‌توان با انجام راهکارهای ساده‌ احتمال وقوع این مسئله را تا حدی کاهش داد. همچنین بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا مادران اطلاعات خود را افزایش داده و بتوانند سلامت جسمی و روانی کودک خود را ارتقا دهند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

علل ایجاد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

تا امروز علت دقیق سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به طور کامل مشخص نشده است، با این حال برخی علل و موارد احتمالی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. از آنجایی که سیستم تنفسی و ریوی نوزاد هنوز به اندازه یک انسان بالغ رشد نکرده است، پوشیدن لباس و استفاده از پتو‌های ضخیم و همچنین دمای گرم داخل اتاق می‌تواند یک علت احتمالی برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد باشد. علاوه بر این، مسائلی مانند مصرف نوشیدنی‌های الکلی، دود سیگار و مواد مخدر می‌تواند احتمال مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد. در صورتی که با چنین مساله‌ای روبه رو شده‌اید، حتما مقاله کنار آمدن با مرگ نوزاد را بخوانید. از علت‌های احتمالی دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضعف ریه و دستگاه تنفسی
  • وجود مشکلات مغزی مرتبط با کنترل تنفس
  • ابتلا به عفونت‌ و بیماری‌های تنفسی
  • نارسی و کم وزنی نوزاد
  • خوابیدن روی شکم و بسته شدن مجرای تنفس
  • تاخیر رشدی
  • قرار گرفتن مادر در زمان بارداری در معرض مواد سمی
  • کاهش اکسیژن مادر در دوران بارداری
  • بیماری در کودکان

در مجموع می‌توان علت ایجاد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را در سه عامل زیر خلاصه کرد.

  • مشکل در سیستم ایمنی، تنفسی و عروقی کودک
  • ضعف عضلانی و نقص عصبی
  • عوامل محیطی

به پشت خواباندن نوزاد و گذاشتن پستانک در دهان نوزاد هنگام خواب، خطر مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد.

عوامل خطرساز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندرم مرگ ناگهانی ممکن است برای هر نوزادی رخ دهد با این حال با شناسایی عوامل خطرساز می‌توان احتمال رخ دادن این مسئله را کاهش داد.

  • سن: نوزادان معمولا بین 2 تا 4 ماهگی بیشترین سطح آسیب پذیری به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را دارند.
  • جنسیت: ابتلای بیشتر پسران نسبت به دختران
  • سیگار کشیدن منفعلانه: این مسئله با سیگار کشیدن والدین ارتباط دارد. به طوری که دود سیگاری که والدین یا اطرافیان می‌کشند بر روی ریه نوزاد تاثیر می‌گذارد.
  • تولد زودرس: به دلیل رشد ناکافی اندام‌های بدن ممکن است زودرسی یا نارسی با مرگ ناگهانی نوزاد ارتباط داشته باشد.

راهکارهایی برای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

هیچ روش درمانی برای جلوگیری یا از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد وجود ندارد اما روش‌ها و راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به این مسئله هست. برخی از این راهکار‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.

خوابیدن صحیح نوزاد

بهتر است نوزاد یک تخت مخصوص با یک تشک مسطح و نسبتا سفت برای خودش در نزدیک تخت والدین داشته باشد تا والدین بتوانند به راحتی نوزاد را بررسی کنند. دمای اتاق خواب را به طور ملایم در نظر بگیرید و کودک را با لباس‌ها و پتو‌های ضخیم نپوشانید. همچنین از قرار دادن اشیا و اسباب‌بازی‌های ریز و درشت بر روی تخت پرهیز کنید. بهتر است از خواباندن کودک بر روی شکم اجتناب نمایید، بهترین حالت خوابیدن برای نوزاد، خوابیدن به پشت است.

مراقبت‌های بهداشتی

اگر به عنوان یک والد سیگار می‌کشید بهتر است این کار را در کنار نوزاد یا در خانه انجام ندهید چراکه دود سیگار می‌تواند باعث آسیب رسانی به نوزاد شود و احتمال مرگ ناگهانی را در هنگام خواب افزایش ‌دهد. گاهی خود والدین باعث آسیب به نوزادشان می‌شوند و در این شرایط کنار آمدن با مرگ نوزاد بسیار دشوار می‌شود. همچنین تغذیه از شیر مادر می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد باشد. انجام معاینات و بررسی‌های نوزاد و همچنین انجام تمام دوره‌های واکسناسیون نوزاد می‌تواند این خطر را تا حدود 50 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این مکیدن پستانک می‌تواند خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد، اما به یاد داشته باشید پستانک مناسب سن نوزاد تهیه کنید. برخی از نوزادان علاقه‌ای به مکیدن پستانک ندارند در این شرایط بهتر است او را مجبور به مکیدن پستانک نکنید و پس از مدتی دوباره پستانک را به او پیشنهاد دهید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قابل درمان است؟

تا به امروز هیچ روش درمانی یا واکسنی برای از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ایجاد نشده است. مرگ ناگهانی نوزاد یک اتفاق غیر منتظره و غیر قابل پیش‌بینی است که ممکن است برای هر نوزادی پیش بیاید. با این حال با شناسایی و کنترل کردن عوامل خطرساز و احتمالی مرگ ناگهانی نوزاد، می‌توان احتمال وقوع آن را تا حدی کاهش داد.

منبع: سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : سندروم مرگ ناگهانی نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 98 تاريخ : دوشنبه 28 شهريور 1401 ساعت: 14:00

کوبیدن سر به زمین در کودکان یک رفتار نسبتا شایع است. بیشتر از 20 درصد کودکان نوپا و خردسال سرشان رابه عمد به جایی می‌کوبند؛ این رفتار در پسران 3 برابر دختران است. کوبیدن سر بیشتر در نیمه دوم سال اول زندگی شروع شده و بین 18 تا 24 ماهگی به اوج خود می‌رسد. کوبیدن سر ممکن است چند ماه یا چندسال طول بکشد اما اغلب کودکان با رسیدن به سه سالگی این عادت را کنار می‌گذارند. این رفتار معمولا نگرانی زیادی را برای والدین ایجاد می‌کند به طوری که درصدد یافتن راه درمان این رفتار برمی‌آیند. با آگاهی از دلایل کوبیدن سر به زمین و راه‌های درمان آن می‌توانید این رفتار را در فرزند خود از بین ببرید. مشاوره کودک نیز می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: کوبیدن سر به زمین در کودکان

چرا کودکان سر خود را به زمین می‌کوبند؟

عوامل متعددی در بروز کوبیدن سر به زمین در کودکان نقش دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. آرامش دادن به خود

بسیاری از کودکانی که سرشان را به زمین می‌کوبند، این کار را برای آرام شدن انجام می‌دهند. شاید این غیر طبیعی به نظر برسد اما این کودکان وقتی در خواب هستند یا نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند، سر خود را با ریتم خاصی می‌کوبند تا به خواب بروند. بعضی از آن‌ها دست و پای خود را نیز تکان می‌دهند. متخصصان رشد معتقدند که حرکات با ریتم مانند تاب خوردن روی صندلی به کودک کمک می‌کند تا احساس آرامش داشته باشد.

2. کوبیدن سر به زمین در کودکان | کاهش درد

کودک ممکن است به علت احساس درد سرش را به جایی بکوبد. این درد می‌تواند به خاطر عفونت‌های گوش و یا دندان درآوردن او باشد. در واقع کودک با کوبیدن سر خود به جایی احساس بهتری دارد و یا ممکن است حواس خود را از درد دندان و یا گوش پرت کند.

3. جلب توجه دیگران

کوبیدن سر به زمین می‌تواند راهی برای جلب نظر دیگران باشد. طبیعی است وقتی شما شاهد صحنه‌ای هستید که کودکتان سر خود را برای مدتی به جایی می‌کوبد، نگران شده و از آسیب رسیدن به او می‌ترسید. بنابراین وقتی کودک متوجه نگرانی شما می‌شود برای جلب نظرتان رفتار خود را تکرار می‌کند.

4. ناتوانی | کوبیدن سر به زمین در کودکان

کودکان معمولا وقتی که عصبانی می‌شوند سرشان را به جایی می‌کوبند. آن‌ها تلاش می‌کنند با این روش احساس خود را نشان دهند چون هنوز یاد نگرفته‌اند کلمات را بیان کنند. بنابراین از بدن خود استفاده کرده و با حرکات این چنینی به نوعی واکنش خود را به چیزی نشان می‌دهند.

5. اختلالات رشدی

کوبیدن سر به زمین در بسیاری از موارد رفتاری عادی و طبیعی است اما در مواردی می‌تواند با اتیسم یا اختلال رشد همراه باشد. برای اینگونه از اختلالات نمی‌توان به این رفتارها اکتفا کرد اما در موارد بسیار نادر کوبیدن سر می‌تواند علامت مشکلی جدی باشد. برای مشاهده انواع اختلالات رفتاری در کودکان کلیک کنید.

رفتار والدین در مقابل کوبیدن سر کودکان

والدین زمانی که کودک خود را موقع کوبیدن سر به زمین مشاهده می‌کنند، در درجه اول باید آرامش خود را حفظ کنند؛ حتی اگر کودک دچار کبودی شود. زیرا کوبیدن سر یک رفتار خودکنترل است، یعنی او آنقدر سرش را محکم به زمین نمی‌کوبد و در صورت احساس درد، شدت کوبیدن را کمتر می‌کند. زمانی که کودک سرش را به زمین نمی‌کوبد و در شرایط طبیعی قرار دارد، به میران لازم به او توجه مثبت نشان دهید. اما اگر هم چنان برای جلب توجه شما سرش را می‌کوبد، واکنشی نشان ندهید. مسئله را جدی نگرفته و ناخواسته رفتار او را تقویت نکنید. اگر نمی‌توانید رفتار او را نادیده بگیرید، عصبانی نشوید و تنبیهش نکنید زیرا این شیوه باعث تشدید رفتار او می‌شود.

برای آشنایی با نشانه ها و رفتار مناسب با کودکان استثنایی کلیک کنید.

راه های درمان کوبیدن سر به زمین

برای درمان کوبیدن سر به زمین در کودکان راهکارهای موثری وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. سعی کنید کودک آسیب نبیند

تخت و وسایل محل خواب کودک را هرچند وقت یکبار کنترل کنید. مطمئن شوید پیچ و مهره‌های تخت با تکان او سست نمی‌شود. فضای بین تخت و دیوار را با پارچه‌های نرم و زیبا بپوشانید. از روکش‌های نرم و محکم برای نرده‌های تخت استفاده کنید و از قرار دادن وسایل خطرناک و اسباب بازی‌های نامناسب در اتاق کودک خودداری نمایید.

2 یافتن رفتار جایگزین

کودک ضربات مدام و یکنواخت را دوست دارد. به او کمک کنید تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کند. متخصصین معمولا دست زدن با ریتم، ضربه زدن همراه با موسیقی، رقص یا رژه را توصیه می‌کنند. هم چنین می‌توان با کودک بازی کرد تا انرژی او برای انجام دادن این رفتار تخلیه شود.

3. کوبیدن سر به زمین در کودکان | داشتن خواب کافی و منظم

خواب کافی و منظم، حمام گرم، ماساژ کودک، خواندن قصه و لالایی همگی می‌توانند راه‌های خوبی برای ترک عادت کوبیدن سر باشند. چنانچه فکر می‌کنید او این رفتار را به خاطر خستگی روزانه یا کسب آرامش تکرار می‌کند، انجام این فعالیت‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. قبل از خواب برای چند دقیقه پشت یا پیشانی کودک را با انگشتان به آرامی ماساژ دهید تا به آرامی به خواب رود.

4. پرت کردن حواس

چنانچه کودک سر خود را در زمان خاصی به زمین می‌کوبد، سعی کنید موقعیت او را در آن زمان تغییر دهید و اگر سر خود را به جایی یا شی مشخصی می‌کوبد آن را از دسترس او خارج کنید. کودک را زیاد در آغوش بگیرید و ببوسید و همه رفتارهای او را با متخصص کودک در میان بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: کوبیدن سر به زمین در کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کوبیدن سر به زمین در کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 107 تاريخ : دوشنبه 28 شهريور 1401 ساعت: 13:56

افسردگی در کودکان موضوعی است که تا حد زیادی می‌تواند عملکرد کودک را تحت تأثیر خود قرار دهد. با توجه به اینکه دوران کودکی زمان یادگیری مهارت‌های مختلف برای هر فرد است درصورتی‌که کودک از سنین پایین دچار افسردگی باشد انگیزه وی برای یادگیری کاهش می‌یابد. افسردگی درعین‌حال بر توانایی تمرکز و حافظه فرد نیز تأثیر گذاشته و از این طریق می‌تواند مشکلاتی را به‌ویژه در مراحل تحصیل کودک ایجاد نماید. افسردگی در کودکان باعث ایجاد نشانه‌هایی مانند بهانه‌گیری و بدخلقی یا حتی پرخاشگری، انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع و یا حتی نشانه‌های جسمانی مانند دل‌درد و سردرد خواهد شد. درصورتی‌که هریک از این نشانه‌ها یا هر رفتار منفی دیگری را در فرزند خود مشاهده می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در سلامت روان کودک از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

منبع: افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان و نشانه‌های آن

کودکان با توجه به اینکه به‌اندازه بزرگ‌سالان قدرت تجزیه‌وتحلیل شرایط و احساسات خود را ندارند نشانه‌های متفاوتی نسبت به بزرگ‌سالان خواهند داشت. اگرچه کودکان نیز علائمی مانند اختلالات خواب، بی اشتها بودن و پایین آمدن سطح خلق را تجربه می‌کنند بااین‌حال افسردگی در کودکان بیشتر با نشانه‌هایی مانند انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور افت عملکرد تحصیلی خود را نشان می‌دهد. برخی از کودکان حتی ممکن است نشانه‌های جسمی مانند دل‌درد یا سردرد را تجربه کنند. به همین خاطر گاهی ممکن است تشخیص افسردگی برای والدین دشوار باشد و آن‌ها متوجه دلیل بدرفتاری‌های کودک نشوند.

بهتر است درصورتی‌که با هر نشانه منفی در رفتار کودک مواجه شدید که برای مدتی ادامه پیدا کرده و پیامدهای منفی برای وی به همراه دارد راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک مشورت کنید. مشاورین با انجام بررسی‌های لازم متوجه افسردگی یا هر اختلال دیگری در کودک خواهند شد. با توجه به اینکه افسردگی می‌تواند تا حد زیادی عملکرد سالم کودک را تحت تأثیر قرار دهد و همین‌طور با در نظر گرفتن این موضوع که بی‌توجهی به درمان افسردگی به‌ویژه در شرایطی که از سنین پایین شروع شده باشد باعث باقی ماندن اثرات منفی آن در شرایط روحی فرد خواهد شد بهتر است نسبت به درمان این اختلال توجه کافی را داشته باشید. برای شناخت بیشتر علائم افسردگی در کودکان کلیک کنید.

 

دلایل بروز افسردگی در کودکان

با توجه به اینکه کودکان توانایی چندانی در کنترل شرایط و محیط اطراف خود ندارند هر موضوعی که بتواند اعضای خانواده آن‌ها را درگیر کند و یا احساس آرامش و امنیت را در آن‌ها دچار مشکل کند می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که موضوع خاصی باعث ایجاد درگیری و نگرانی در خانواده شما شده بیش از قبل نسبت به سلامت روان کودک حساس باشید یا در صورت لزوم با یک مشاور در ارتباط با راهکارهایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های روحی صحبت کنید. از مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نابسامانی‌های درون خانواده

کیفیت ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر و به‌ویژه صمیمیت میان والدین، بیماری یا فوت یکی از اعضای خانواده، طلاق والدین و یا حتی مشکلات مالی می‌تواند باعث نگرانی فرزند شما و بروز افسردگی در وی باشد. در شرایطی که چنین مشکلاتی را در فضای خانواده تجربه می‌کنید با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که همه‌چیز تحت کنترل بوده و شما اجازه نمی‌دهید کسی به او آسیب بزند.

مشکلات تربیتی

اشتباهات تربیتی بعضی از والدین می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد. والدینی که فرزندشان را بیش‌ازحد به خود وابسته می‌کنند و اجازه تجربه مستقلانه را به آن‌ها نمی‌دهند باعث می‌شوند اعتمادبه‌نفس و توانایی‌های کودک نسبت به همسالان در وضعیتی پایین‌تر قرار داشته باشد و این موضوع می‌تواند باعث افسردگی کودک در مواجهه با ناکامی‌ها شود. همچنین والدینی که فرزند خود را با دیگران مقایسه می‌کنند یا آن‌ها را تحقیر می‌کنند نیز باعث بروز اختلالاتی در سلامت روان فرزند ازجمله افسردگی می‌شوند. به همین خاطر روانشناسان معمولاً توصیه می‌کنند والدین اطلاعات خود را راجع به سبک‌های فرزند پروری و نیازهای کودک در هر دوره سنی افزایش دهند. برای اطلاع بیشتر درباره سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

بیماری‌ها

بروز بیماری در سنین پایین می‌تواند دلیلی برای افسردگی کودک باشد. بیماری‌هایی نظیر مشکلاتی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، ناتوانی‌های حرکتی، ضعف در حواس پنج‌گانه یا مشکلاتی نظیر تیک‌های عصبی و لکنت ازجمله موضوعاتی هستند که باعث می‌شوند کودک خود را نسبت به همسالان متفاوت دانسته و به همین خاطر دچار ضعف اعتمادبه‌نفس یا افسردگی شود. گاهی نیز کودک اختلال دو قطبی را تجربه می‌کند و در کنار افسردگی دوره‌هایی از سرخوشی و شیدایی را نیز دارند. برای آگاهی بیشتر درباره اختلال دوقطبی در کودکان کلیک کنید.

 

راه‌های درمان افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکی تا حد زیادی انگیزه و میل کودک برای فعالیت در محیط و یادگیری موضوعات جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع می‌تواند کودک را در آینده دچار مشکلات بسیاری کند. علاوه بر این افسردگی اختلالی نیست که با بی‌توجهی به آن خاتمه پیدا کند و در طول زندگی فرد مشکلاتی را برای وی ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که نشانه‌های این اختلال را در فرزندتان می‌بینید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایید.

تشخیص و درمان افسردگی در کودکان می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی کودک صورت بگیرد. روانشناسان با استفاده از روش‌هایی نظیر مصاحبه بالینی، توجه به بازی‌ها یا نقاشی‌های کودک دلایل افسردگی وی را بررسی کرده و متناسب با آن برای درمان اقدام می‌کنند. یکی از موضوعاتی که در درمان افسردگی کودکان موردتوجه قرار می‌گیرد درمان خانواده است. اکثر روانشناسان کودک معتقدند اختلالات روحی در کودکان در بسیاری از مواقع بازتاب یک مشکل درون خانواده است و به همین خاطر می‌بایست در کنار درمان کودک سایر اعضای خانواده نیز آموزش‌های لازم را دریافت کنند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

افسردگی در کودکان | نقش خانواده

خانواده به‌عنوان یک فضای حمایتی برای کودک تأثیر بسیاری در ابتلای آن‌ها به افسردگی و یا بهبود شرایط روحی آن‌ها خواهد داشت. ازجمله راهکارهایی که برای کمک به بهبود کودک می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. خصوصیات منحصر به فرد برخی کودکان، راه ارتباطی با آن‌ها را نیز متفاوت می‌کند، برای آشنایی با کودکان استثنایی کلیک کنید.

خودداری از تحقیر کودک

برخی از خانواده‌ها به کودک افسرده بابت رفتارهایش خرده می‌گیرند و از او می‌خواهند که به شکل دیگری رفتار کند. این موضوع صرفاً باعث ناراحتی بیشتر کودک و شک کردن وی به توانایی‌هایش خواهد شد. سعی کنید در چنین شرایطی با محبت و همدلی بیشتری با کودک برخورد کنید.

ایجاد امنیت خاطر در کودک

موضوعاتی که باعث ترس کودک درباره از دست دادن امنیت و خانواده می‌شوند می‌تواند باعث بروز افسردگی در آن‌ها باشد. به همین خاطر بهتر است با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که شما و سایر اعضای خانواده او را دوست دارید و در هر شرایطی او را تنها نمی‌گذارید. سعی کنید صحبت‌های شما احساس امنیت و امید را در کودک ایجاد نماید.

برای کودک برنامه‌ریزی کنید

سعی کنید برنامه‌های مختلفی را برای کودک در طول روز در نظر بگیرید. این برنامه‌ها به هزینه زیادی نیاز ندارند و تنها هدف از این کار این است که شما فرزندتان را مشغول به فعالیتی کنید. برای مثال می‌توانید از او بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند یا یک روز به محل کار والدین خود برود. مطالعه کتاب، تماشای فیلم یا شعر خواندن در کنار هم نیز می‌تواند از برنامه‌هایی باشد که شما برای کودک در نظر می‌گیرید. آنچه مهم است این است که این فعالیت‌ها را بر اساس علاقه کودک و همین‌طور متناسب با توانایی‌های وی تنظیم کنید. مقاله تربیت کودک را نیز برای اتخاذ روش های مناسب مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

افسردگی در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

افت عملکرد تحصیلی، میل به تنهایی و انزوا، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور بروز نشانه‌های جسمی مانند سردرد یا دل‌درد می‌توانند نشانه‌های افسردگی در کودکی باشند. در کنار این نشانه‌ها ممکن است اختلال خواب، خوراک و یا کاهش اعتمادبه‌نفس نیز در کودک دیده شود.

افسردگی در کودکان می‌تواند چه دلایلی داشته باشد؟

بروز اختلاف و بحران در محیط خانواده، اشتباهات تربیتی والدین یا ابتلا به بیماری‌ها می‌توانند دلیلی برای بروز افسردگی در کودک باشند.

با کودک افسرده چطور برخورد کنیم؟

تا جای ممکن از تحقیر کودک یا بدرفتاری با او به دلیل احساساتی که تجربه می‌کند خودداری کنید و سعی کنید در صحبت‌های خود به آن‌ها این اطمینان خاطر را بدهید که آن‌ها را دوست دارید و تنها نمی‌گذارید. ایجاد برنامه‌های متنوع برای کودک و همین‌طور کمک گرفتن از روانشناس کودک نیز می‌تواند در بهبود شرایط آن‌ها مؤثر باشد.

منبع: افسردگی در کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : افسردگی در کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 138 تاريخ : دوشنبه 28 شهريور 1401 ساعت: 13:52

خیلی از والدین درباره سن مناسب خرید گوشی برای کودکان و بچه های خود با سوالاتی رو به رو هستند. استفاده از تلفن همراه و اینترنت این روزها تبدیل به یکی از نیازهای اساسی زندگی شده است. موبایل‌ها آن‌قدر بخشی از زندگی ما شده که شاید بدون استفاده از آن‌ها نتوانیم بسیاری از کارها را انجام بدهیم. درعین‌حال استفاده از این وسیله می‌تواند مشکلات و معایب بسیاری هم داشته باشد. به‌خصوص زمانی که فرزند شما کوچک است و قدرت تحلیل صحیح مسائل را ندارد تلفن همراه می‌تواند مشکلات بسیاری را همراه خودش داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از والدین بر سر دوراهی قرار می‌گیرند.

اگرچه بسیاری از روانشناسان معتقدند سنین 15 سالگی به بالا زمانی است که فرزند شما می‌تواند برای خودش یک موبایل مستقل داشته باشد. بااین‌حال باید گفت که برای داشتن موبایل نمی‌توانیم زمان مشخصی در نظر بگیریم. داشتن تلفن همراه پیش‌نیازهایی دارد که باید پیش از خرید موبایل از وجود آن‌ها در فرزندتان مطمئن شوید.

منبع: سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

از چه سنی برای کودکان موبایل بگیریم؟

تلفن همراه در سال‌های نه‌چندان دور وسیله خاصی بود که تنها دست بزرگ‌ترها دیده می‌شد. اما در سال‌های اخیر ناگهان استفاده از آن رواج پیدا کرد. این روزها حتی بچه‌های دبستانی هم از تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنند. این در حالیست که استفاده از این وسیله می‌تواند ضررهای بسیاری برای فرزند شما داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از روانشناسان معتقدند برای خرید موبایل اجازه بدهید فرزندتان حداقل به سن 13 تا 15 سالگی برسد. اما باید به این موضوع هم دقت داشته باشید که برای داشتن تلفن همراه باید فرزندتان به سطحی از درک رسیده باشد. درصورتی‌که احساس می‌کنید فرزندتان هنوز آماده نیست، پس برای او تلفن همراه تهیه نکنید. پیشنهاد می‌شود مقاله اشتباهات تربیتی والدین را بخوانید.

مدیریت زمان | سن خرید گوشی برای کودکان

از بین بردن زمان یکی از اولین و شایع‌ترین مضرات استفاده از تلفن همراه است. این ضرر گاهی اوقات نه‌فقط کودکان بلکه بسیاری از بزرگ‌سالان را هم درگیر خودش می‌کند. به همین خاطر پیش از هر چیزی به این سؤال جواب بدهید که آیا فرزند شما توانایی مدیریت کردن زمان خودش را دارد؟ استفاده از تلفن همراه می‌تواند باعث افت تحصیلی در فرزند شما بشود. ماهیت جذاب این وسیله خیلی اوقات باعث شده که نوجوانان ساعت‌ها غرق استفاده از آن شوند و زمان را برای مطالعه دروس یا خیلی از کارهای دیگر از دست بدهند. پس بهتر است قبل از خرید تلفن همراه برای این موضوع چاره‌ای پیدا کنید.

سن خرید گوشی برای کودکان | تفکر انتقادی

تفکر انتقادی یکی از مهارت‌های بسیار ضروری برای هرکدام از ما است. داشتن این مهارت آن‌هم در شرایطی که فرزند شما با هرگونه محتوا یا هر سبک شخصیتی در فضای مجازی آشنا می‌شود بسیار مهم است. تفکر انتقادی در اصل به این معنی است که فرد بتواند به‌دقت پیام‌هایی که می‌بیند بررسی کند و راجع به راست یا دروغ بودن ابعاد مختلف آن تصمیم بگیرد.

نداشتن این مهارت خیلی از مواقع باعث می‌شود فرزند شما فریب افراد سودجو را بخورد و شاید برای جبران مسائل ناشی از آن هزینه زیادی باید پرداخت. با توجه به اینکه تفکر انتقادی در هر زمینه از زندگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد اگر احساس می‌کنید فرزندتان این توانایی را ندارد بهتر است مشاوره کودک دریافت نمایید.

شناخت خوب و بد | سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

فضای مجازی درعین‌حال که می‌تواند بسیار مفید باشد مشکلات بسیاری هم می‌تواند به همراه داشته باشد. اولین شرط اینکه فرزند شما در این فضا سالم بماند این است که توانایی درک مسائل خوب و بد را داشته باشد. آیا احساس می‌کنید فرزندتان ازنظر اخلاقی به‌اندازه‌ای رشد کرده است که بتواند مسائل مثبت و منفی و دلیل درست و غلط بودن آن‌ها را تشخیص بدهد؟ اگر پاسخت‌ان به این سؤال مثبت است فرزند شما یکی از ملاک‌های داشتن تلفن همراه را دارد.

سن خرید گوشی برای کودکان با توجه به توانایی او

تا اینجا سعی کردیم به این سؤال پاسخ بدهیم که فرزند شما از چه سنی می‌تواند موبایل داشته باشد. اما به‌غیراز داشتن تلفن همراه نحوه استفاده از آن‌هم موضوع بسیار مهمی است. برای استفاده فرزندتان از موبایل بهتر است به این نکات دقت داشته باشید:

استفاده مشارکتی

یکی از راه‌های که بسیاری از روانشناسان خانواده توصیه می‌کنند استفاده مشارکتی از تلفن همراه است. درواقع لازم نیست فرزندتان برای خودش یک تلفن جداگانه داشته باشد. بسیاری از مواقع و به‌خصوص زمانی که فرزندتان کوچک‌تر است شما می‌توانید به او اجازه بدهید که زمان‌های مشخصی از تلفن همراه شما استفاده کند. یا وقتی از خانه بیرون می‌رود موبایل شما را همراه داشته باشد. از این طریق شما هم می‌توانید کنترل بیشتری روی استفاده فرزندتان از تلفن همراه داشته باشید.

داشتن نظم مشخص | سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

همان‌طور که گفتیم از بین رفتن زمان یکی از جدی‌ترین آسیب‌های استفاده از تلفن همراه است. به همین خاطر حتی اگر برای فرزندتان موبایل می‌خرید برای استفاده از آن قوانین مشخصی را در نظر بگیرید. برای مثال با فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید تنها در ساعت‌های مشخصی از تلفن همراه استفاده کند. یا اگر می‌بینید که او به‌جای درس یا هر برنامه سالم دیگری از موبایل استفاده می‌کند این نکته را به او تذکر بدهید.

نظر مشاوران درباره سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

اینترنت یا فضای مجازی درست مانند یک شمشیر دو لبه است. استفاده صحیح از این وسیله می‌تواند تا حد زیادی به رشد فرزندتان کمک کند. درعین‌حال بسیاری از مشکلاتی که این روزها در جامعه شاهدش هستیم به دلیل استفاده نادرست از همین فضا اتفاق افتاده است.

به همین خاطر نحوه استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن همراه از آن دسته مسائلی است که باید به آن دقت کافی داشته باشید. همان‌طور که گفتیم فرزند شما برای استفاده از این فضا نیاز دارد تا مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، مدیریت زمان و همین‌طور تشخیص خوب و بد را یاد بگیرد. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در هرکدام از این زمینه‌ها ضعیف است قبل از تهیه تلفن همراه از یک روانشناس برای آموزش این مهارت‌ها کمک بگیرید. برای آشنایی با روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا فرزندم حتماً باید موبایل شخصی داشته باشد؟

پاسخ به این سؤال به سن فرزند شما و همین‌طور میزان نیازهای او بستگی دارد. بااین‌حال به‌طورمعمول کودکان و نوجوانان می‌توانند در زمان‌های مشخص از تلفن همراه شما استفاده کنند و نیازی به داشتن موبایل شخصی نیست.

منبع: سن مناسب خرید گوشی برای کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : سن مناسب خرید گوشی برای کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 172 تاريخ : يکشنبه 27 شهريور 1401 ساعت: 16:05

آیا از تاثیر حیوان خانگی برای کودکان اطلاع دارید؟ نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی امری چالش‌برانگیز برای کودکان است. همان‌طور که می‌دانید نگهداری از حیوان خانگی در حقیقت یک وظیفه است که بر عهده فرد گذاشته می‌شود. بسیاری از والدین از توانایی کودک خود در نگهداری حیوان خانگی شک دارند. از طرف دیگر نسبت به سلامت و بهداشت حیوانات خانگی مطمئن نیستند. به همین دلیل عده‌ای از آن‌‌ها خلاف خواسته فرزندشان که داشتن حیوان خانگی است، رفتار می‌‌کنند و از تهیه آن سر باز می‌زنند. شما می‌توانید برای اطمینان از سلامت و بهداشت حیوانات از مراکز معتبر فروش حیوان خانگی خرید کنید. در ادامه به فواید و شرایط لازم برای نگهداری حیوان خانگی بر کودکان اشاره کرده‌ایم. می‌توانید سوالات خود را مشاوره کودک بپرسید.

منبع: حیوان خانگی برای کودکان

حیوان خانگی برای کودکان

جالب است بدانید مراقبت از حیوان خانگی توسط کودک، نه تنها خللی در زندگی او وارد نمی‌کند؛ بلکه به رشد مهارت‌ها فردی و سلامت روانی کودکان نیز کمک می‌کند.

این روزها مشکلات روانی کودکان رو به افزایش است. متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به اختلالات روانی کودکان مانند افسردگی، استرس و… آگاهی ندارند. بنابراین اقدامی برای سلامت آن‌ها از جانب والدین و اطرافیان انجام نمی‌گردد.

داشتن حیوان خانگی و مراقبت از آن‌ها نه تنها به بهبودی و رفع ناهنجاری‌ها مربوط به روان کودکان کمک کرده، بلکه تاثیرات مفید دیگری نیز دارد. تاثیر حیوان خانگی بر کودکان در ادامه مطلب آورده شده است.

فواید مراقبت از حیوان خانگی توسط کودک

حس مسئولیت‌پذیری، بالا بردن مهارت‌ها رشد اجتماعی، تکامل زبان، رشد احساسات، هم‌نشینی و همدلی با یک دوست، تجربه فقدان و سوگ و کنار آمدن با از دست دادن را می‌توان از تاثیرات حیوان خانگی بر کودکان دانست. برای برقراری ارتباط و فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد فرزندتان حتما مقاله روانشناسی کودک را بخوانید.

مسئولیت‌پذیری

سپردن وظیفه مراقبت از حیوان خانگی به کودک با افزایش حس مسئولیت‌پذیری در وی همراه است.

سعی کنید نگهداری را به عهده فرزند خود قرار داده و شما نقش یک حمایت‌گر را داشته باشید و فقط در صورت لزوم به او کمک نمایید.

مسئولیت‌ها نگهداری از یک حیوان شامل غذا دادن، تمیز کردن و رعایت بهداشت آن، نظافت و بردن حیوان به گردش بیرون از منزل است.

اگر کودک از همان ابتدا با مسئولیت‌پذیری آشنا شود و وظیفه خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند تمرینی در برابر وظایف زندگی آینده‌اش باشد.

تکامل زبان و هم‌نشینی با یک دوست

تک فرزندی در جامعه امروز رواج یافته است. معمولا کودکان برای پر کردن اوقات تنهایی خود به نگهداری از حیوان خانگی روی می‌آورند.

در جریان نگهداری،کودک به صحبت کردن با حیوان پرداخته که به رشد مهارت‌ها زبانی منجر می‌گردد. صحبت کردن با حیوان به روند همدلی و هم‌نشینی نیز کمک‌کننده است.

رشد احساسات

از آن‌جا که حیوانات قادر به صحبت نیستند و بنابراین احساسات و خواسته‌ها خود را به صورت غیر کلامی نشان می‌دهند.

درک احساسات غیر کلامی توسط کودک به رشد احساسات و بهبود روابط وی با دیگران از تاثیرات مثبت داشتن حیوان خانگی به شمار می‌رود.

تجربه فقدان و کنار آمدن با از دست دادن

شاید والدین تصور کنند از دست دادن حیوان خانگی برای کودک امری سهم‌ناک و بیشتر از طاقت و توان اوست. در حالی که واقعا این چنین نیست.

لازم و ضروری است در ابتدا و پیش از خرید حیوان خانگی با کودک راجع‌به طول عمر حیوانات صحبت کنید و آموزش‌های لازم در این زمینه را به وی بدهید.

زمانی که کودک از نظر ذهنی آمادگی کافی درباره طول عمر حیوان را بداند، مراقبت‌های موثر از او را به عمل آورده و تلاش خود را در بهبود کیفیت زندگی آن حیوان می‌کند.

هم‌چنین از دست دادن حیوان برای کودک آگاه، تحمل‌ناپذیر نبوده و آمادگی او در پذیرش فقدان و مرگ افراد مهم زندگی برای آینده را فراهم می‌نماید.

پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش پدر و مادر را نیز بخوانید.

چگونه حیوان خانگی مناسبی برای کودک خود خریداری کنیم؟

خرید حیوان خانگی به عوامل متنوعی بستگی دارد.

یکی از مهم‌ترین معیارها برای خرید، سن کودک است. با توجه به سن کودک و توانایی وی در مراقبت از حیوان می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

گاهی ممکن است کودک به حیوان خاصی حساسیت داشته باشد. حتما پیش از خرید به این نکته توجه کنید.

علاقه کودک را برای خرید حیوان خانگی در نظر بگیرید.

دیگر نکته مهم خرید حیوان خانگی، توجه به فضا منزل است. سعی کنید متناسب با نوع و محیط منزل‌تان، حیوان مناسب را انتخاب کنید.

در آخر توصیه می‌کنیم به کودک خود گوشزد کنید که حیوان خانگی نیاز به مراقبت و توجه دارد. او نمی‌تواند با آن‌ها مانند اسباب‌بازی برخورد کند و هر زمان حوصله نداشت، از وظایف خود نسبت به آنان غافل شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: حیوان خانگی برای کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : حیوان خانگی برای کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 125 تاريخ : يکشنبه 27 شهريور 1401 ساعت: 16:02

بازتاب پلک زدن نوزاد همانند دیگر بازتاب‌ها یک واکنش ناآگاهانه و غیرارادی است که در برابر محرک‌های بیرونی انجام می‌شود. برخلاف اکثر بازتاب‌ها که سن آغاز و از بین رفتن مشخصی دارند، بازتاب پلک زدن از بین نخواهد رفت و در تمامی عمر وظیفه محافظت از چشم ها را برعهده دارد. گفتنی است برخی از بازتاب ها به دلیل وجود بیماری های خاص مختل می‌شوند و در این صورت آگاهی والدین از انواع بازتاب‌ها و نحوه عملکرد و سن شروع و پایان آن‌ها ضروری است. برای آشنایی با انواع بازتاب های نوزاد کلیک کنید.

منبع: بازتاب پلک زدن نوزاد

تعریف بازتاب

به منظم‌ترین و سازمان یافته‌ترین رفتارهای نوزاد که فطری است و به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و برای رشد سیستم عصبی و عضلانی لازم است، بازتاب می‌گویند. بازتاب‌ها برای ادامه زندگی نوزاد ارزش زیادی دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها روند طبیعی رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نیازهای اولیه خود نیست. فقدان بازتاب‌ها، ادامه یافتن پس از سن معین و بروز مجدد در سنین بزرگسالی می‌تواند از علایم آسیب مغزی باشد.

بازتاب پلک زدن در نوزاد

بازتاب پلک زدن یا eye blink یکی از پاسخ‌های ذاتی و خود کار کودک در مقابل محرک های گوناگون است. این بازتاب در همه عمر وجود دارد و تقریبا به صورت ارادی عمل می‌کند ولی در آغاز زندگی و سنین نوزادی باید به صورت غیر ارادی باشد. بازتاب پلک زدن، چشم نوزاد را خیس کرده و به وسیله پخش کردن اشک از بروز عفونت در قرنیه جلوگیری می‌کند. همچنین وظیفه حفاظت در برابر تحریکات شدید چشمی را دارد. در صورت بروز تاخیر در انجام این بازتاب و یا عدم وجود آن در نوزاد سریعا موضوع را با متخصص اطفال در میان گذاشته، چون احتمال دارد تیک های عصبی یا حملات سرع را در پی داشته باشد.

نحوه تحریک و پاسخ بازتاب پلک زدن

این بازتاب مانند پلک زدن های غیرارادی در بزرگسالی است و با نزدیک شدن جسم خارجی به چشم و یا حس خطر این بازتاب اتفاق می‌افتد. نحوه تحریک این بازتاب در نوزاد به این صورت است که نور درخشان غیر مضر را به چشم او می‌تابانیم و نوزاد باید شروع به پلک زدن کند. همچنین در روشی دیگر نزدیک صورت و یا سر نوزاد شروع به دست زدن کرده و نوزاد باید سریعا پلک بزند. لازم به ذکر است وجود بازتاب پلک زدن در حکم سلامتی کامل نوزاد نیست و کسب اطلاع و بررسی نشانه‌های دیگر ضروری است.

سن ظهور و از بین رفتن بازتاب پلک زدن نوزاد

این بازتاب از بدو تولد وجود داشته و برخلاف بقیه بازتاب های غیر ارادی که در طی زمان و تا حداکثر یک سالگی از بین می روند، این بازتاب همیشگی است و از بین نخواهد رفت. پلک زدن مانع از ورود گرد و غبار و اشیا خارجی به چشم خواهد شد.

سخن پایانی

بازتاب پلک زدن از بازتاب‌های ضروری و حیاتی نوزاد است و در صورت نبود و یا تاخیر در بروز آن مراجعه به پزشک ضروری است. آگاهی والدین در مورد بازتاب‌های دوران نوزادی به شناسایی مشکل فرزند آنان و اقدام سریع در جهت درمان آن کمک زیادی خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بازتاب پلک زدن نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بازتاب پلک زدن نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 135 تاريخ : يکشنبه 27 شهريور 1401 ساعت: 15:56

عفونت بند ناف نوزاد یکی از مشکلات دوران نوزادی است که بسیاری از والدین در مورد آن نگران هستند و در زمینه علت ایجاد این مشکل و راه‌های بهبود آن از متخصصین سؤال می‌پرسند. عوامل مختلفی نظیر نحوه بریدن بند ناف در همان ابتدا می‌تواند در رشد میکروب‌ها و ایجاد عفونت تأثیر داشته باشد و موجب بروز علائمی مثل التهاب، قرمزی و درد در ناحیه ناف نوزاد شود. با این حال جای نگرانی وجود ندارد چراکه در صورت آگاهی به موقع از مشکل و مراجعه به متخصص می‌توانید به بهبود و درمان عفونت بند ناف نوزاد خود کمک کنید. توجه داشته باشید با رعایت چند نکته ساده شما خواهید توانست از بروز این مشکل پیشگیری کنید تا نیازی به مصرف دارو و آزمایشات برای نوزاد شما وجود نداشته باشد. در ادامه به علل، علائم و روش‌های درمان این عفونت اشاره‌ کرده‌ایم، برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: عفونت بند ناف نوزاد

عفونت بند ناف در نوزاد

عوامل مختلفی در ایجاد این عفونت در نوزاد تأثیرگذار هستند که از جمله مهم‌ترین علل مشاهده شده می‌توان به بریده نشدن درست آن توسط مراقبان بهداشتی یا انجام ندادن مراقبت‌های بهداشتی کافی که باعث رشد میکروب‌ها در این ناحیه می‌شود اشاره کرد. در کنار این موضوع باورهای غلط خانواده‌ها مانند خمیر گرفتن بند ناف نوزاد و مالیدن روغن باعث به وجود آمدن عفونت می‌شود.

برای آشنایی با موارد ضروری در مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

علائم عفونت بند ناف نوزاد

پس از قطع بند ناف کودک، ایجاد زخم در ناحیه انتهایی آن و حتی مقدار کمی خونریزی قابل پیش بینی و طبیعی است. اما این خونریزی هنگام اعمال فشار بر ناف کودک باید بسیار جزئی باشد و سریعاً متوقف شود. در صورتی که فرزند شما دچار عفونت بند ناف شده باشد معمولاً علائم زیر را از خود نشان می‌دهد.

– ایجاد تورم، قرمزی یا داغ شدن بدن نوزاد در ناحیه اطراف ناف

– چرک کردن ناف (بیرون زدن مایع زرد یا سبز رنگ که از پوست اطراف ناحیه بند ناف بیرون می‌زند)

– بروز بوی بد از ناحیه بند ناف

– بالا رفتن تب کودک

– بی‌قراری و خواب آلودگی بیش از حد نوزاد

 

توصیه‌هایی برای پیشگیری از بروز عفونت بند ناف

رعایت برخی توصیه‌های بهداشتی به مراقبت مناسب‌تر از کودک و پیشگیری از بروز عفونت ناف کمک می‌کند. از جمله مهم‌ترین کارهایی که باید در این زمینه انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تمیز نگه داشتن ناحیه بند ناف

اگر ناحیه بند ناف کودک کثیف به نظر می‌رسد با یک دستمال مرطوب به آرامی آن را تمیز کرده و سپس با دستمالی دیگر خشک نمایید. در این میان استفاده از صابون یا محلول‌های حاوی الکل توصیه نمی‌شود چراکه این‌ها می‌توانند پوست نوزاد را تحریک کنند و به طور کلی برای بهبودی بند ناف ضروری نیستند.

2- خشک نگه داشتن ناحیه بند ناف

مرطوب ماندن ناحیه بند ناف یکی از عواملی است که می‌تواند به بروز عفونت بیانجامد. باز گذاشتن این ناحیه و قرار دادن آن در معرض هوا در طول روز به خشک شدن آن کمک بیشتری می‌کند.

3- مراقبت در حمام

تا قبل از خشک شدن کامل و افتادن بند ناف کودک را به حمام کامل نبرید. شما می‌توانید برای تمیز کردن کودک از لیف‌های نمناک استفاده کنید. البته شستن نواحی دیگر به غیر از ناف مشکلی ندارد بلکه آنچه اهمیت دارد این است که ناف کودک به طور کامل خیس یا شسته نشود.

4- درست پوشک کردن کودک

وقتی نوزاد پوشک خود را کثیف می‌کند تلاش کنید تا هرچه زودتر او را تعویض نمایید تا میکروب‌ها به سمت ناحیه ناف حرکت نکنند. همچنین هنگام بستن نوزاد دقت نمایید که پوشک را روی ناحیه ناف قرار ندهید تا در معرض فشار و رطوبت قرار نگیرد.

5- انتخاب لباس‌های راحت

لباسی که برای نوزاد انتخاب می‌کنید نیز سهم بسزایی در ایجاد عفونت‌ها یا پیشگیری از آن ایفا می‌کند. سعی کنید از پوشاندن لباس‌های بسیار تنگ بر تن کودک خودداری کنید. لباس‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که هوا به طور مناسبی در آن در گردش باشد و همچنین فشاری بر ناحیه ناف نیز وارد نکند.

برای آشنایی با سایر دانستنی ها درباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

درمان عفونت بند ناف نوزاد

توصیه‌هایی که تاکنون ذکر شد برای پیشگیری از بروز عفونت است اما اگر نوزاد دچار این مشکل شد باید حتماً از یک پزشک برای بهبود اوضاع کمک بگیرید. پزشک ممکن است نمونه‌ای از ناحیه عفونت کرده بردارد تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد و علت عفونت دقیقا مشخص شود. معمولاً برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک تجویز می‌شود اما نوع آنتی بیوتیک بستگی به تشخیص و علت بروز عفونت دارد.

در عفونت‌های جزئی پزشکان پمادهای حاوی آنتی بیوتیک به شما می‌دهند تا روزی چند بار آن را بر ناحیه مورد نظر بمالید. اما در عفونت‌های متوسط تا شدید ممکن است مصرف خوراکی این داروها یا تزریق وریدی آن‌ها برای نوزاد تجویز شود. در کنار این موضوع، می‌توانید برای دریافت مشاوره در زمینه عفونت بند ناف و مشکلات پیش آمده با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: عفونت بند ناف نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : عفونت بند ناف نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 143 تاريخ : شنبه 26 شهريور 1401 ساعت: 14:47

بیماری تای ساکس یکی از انواع اختلالات ارثی است که بیشتر نوزادان و کودکان را درگیر می‌کند. معمولا بیماری تای‌ساکس کشنده است و عملکرد اعصاب بدن کودک را مختل می‌کند. هگزوآمینیداز A نوعی ان_استیل نورامینیک اسید و ازجنس پروتئین محسوب می‌شود که مقدار آن در بیماری تای ساکس کاهش می‌یابد. بنابراین پروتئین هگزوآمینیداز A در بدن کودکان مبتلا کمتر از سایر کودکان است. این بیماری در میان یهودیان اشکنازی بیشتر دیده می‌شود. البته ابتلا افراد از میان سایر اقوام و نژادها به بیماری تای‌ساکس نیز گزارش شده است. برای دریافت راهنمایی برای نگهداری و درمان فرزندتان می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس یکی از انواع بیماران ارثی است که هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. بنابراین پیشگیری از به دنیا آمدن نوزادانی با این اختلال در اولویت قرار می‌گیرد. کمبود پروتئین هگزو آمینیداز A مهم ترین عارضه این اختلال است که مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد.

امروزه با وجود پیشرفت هایی که در علم پزشکی شاهدش هستیم، هنوز هم نوزادانی دچار تای ساکس به دنیا می‌آیند. برای بهبود وضعیت این کودک درمان های دارویی و رژیم های غذایی خاصی در نظر گرفته شده است.

عملکرد پروتئین هگزوآمینیداز A

همان‌طور که اشاره کردیم کمبود پروتئین هگزوآمینیداز A در بیماری تای ساکس قابل مشاهده است. هگزوآمینیداز A در عملکرد عصبی بدن نقش موثری دارد.

شکسته شدن ذرات چربی در سلول‌ها مغزی و عصبی به کمک پروتئین هگزوآمینیداز A انجام می‌شود. وقتی هگزوآمینیداز A وجود نداشته باشد، مواد موجود در مغز به تدریج به سلول‌های مغزی و عصبی آسیب زده و در نهایت عملکرد آن‌ها را متوقف می‌کنند.

با انجام آزمایشاتی مانند آمنیوسنتز و نمونه‌گیری از پرزهای جفتی می‌توان احتمال ابتلا کودک به بیماری تای ساکس را در دوران بارداری مورد بررسی قرار داد. اگر هگزوآمینیداز A در تست بارداری تایید شود، کودک مبتلا به تای‌ساکس نخواهد شد.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های ژنتیکی در کودکان کلیک کنید.

علائم بیماری تای ساکس

معمولا علائم این بیماری از حدود ۴ تا ۶ ماهگی به وجود آمده و معمولا کودکان مبتلا بین ۳ تا ۵ سالگی بر اثر عوارض ناشی از بیماری مانند پنومونی (ذات‌الریه) جان خود را از دست می‌دهند.

ابتدا توانایی کودک در انجام حرکات ساده‌ای مانند خزیدن، خندیدن، چرخیدن و … مختل می‌شود. در مراحل نهایی بیماری، کودک توانایی حرکت و بینایی خود را از دست می‌دهد.

هم‌چنین در مراحل پایانی، معمولا کودک نسبت به اطراف خود آگاهی ندارد.

دیگر علائم شایع بیماری تای ساکس عبارتند از:
اختلال در تولید صدا
از بین رفتن قدرت عضلات
ناتوانی در حرکت و فلج شدن
از دست دادن قدرت بینایی و شنوایی
مشکلات گوارشی مانند یبوست به علت اشکال در عصب‌رسانی به کولون و روده‌ها
ناآگاهی نسبت به اطراف
اشکال در تکامل عقلی
تشنج
عفونت ریه و پنومونی

اغلب کودکان حدود دو سالگی تشنج کرده و به دنبال تشنج فلج می‌شوند. مرگ این گروه از کودکان تا ۵ سالگی اتفاق می‌افتد.

تشخیص بیماری تای ساکس

با انجام آزمایش می‌توان به حضور پروتئین آنزیمی هگزوآمینیداز A در بدن جنین پی برد. اگر این آنزیم وجود نداشته باشد یا مقدار آن کمتر از حد نرمال باشد، جنین به بیماری تای ساکس مبتلا خواهد شد. در غیر این صورت، جنین به این بیماری مبتلا نمی‌شود.

به طور معمول نوزاد در ماه‌ها ابتدایی زندگی نرمالی خواهد داشت و به تدریج پس از ۴ تا ۶ ماهگی، علائم بیماری، خود را نشان می‌دهند. مشاهده علائم یکی از راه‌ها تشخیص بیماری تای‌سا‌کس است.

آزمایش آمنیوسنتز و آزمایش نمونه‌برداری از پرزها کوریونی در دوران بارداری به تشخیص تای‌ساکس کمک می‌کند. تهیه نمونه از پرزها کوریونی طی هفته دهم تا دوازدهم بارداری انجام می‌گردد. از طرف دیگر، انجام آمنیوسنتز در هفته‌ها پانزدهم تا هجدهم جهت تشخیص بیماری تای ساکس صورت می‌پذیرد.

درمان تای ساکس

تاکنون درمان موثری برای بیماری تای‌ساکس شناخته نشده است. روش‌ها درمانی موجود تنها به بهبود درد، کنترل تشنج و حمایت از بیمار کمک می‌کند.

استفاده از داروها ضد تشنج برای درمان تشنج، ملین‌ها برای درمان یبوست، آنتی‌بیوتیک‌ها جهت جلوگیری و درمان عفونت‌ها مانند عفونت ریه رایج است.

برای کودکانی که مشکل تغذیه و بلع دارند، ممکن است از لوله‌ها تغذیه‌ای استفاده کنند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات فراوان جهت به حداقل رساندن یبوست نیز به عنوان روش درمانی شناخته می‌شود.

چگونه می‌توان از بروز بیماری تای‌ساکس جلوگیری کرد؟

کمک گرفتن از غربالگری و مشاوره ژنتیک می‌تواند مشخص کند چند درصد احتمال بروز بیماری در فرزندان شما وجود دارد.

البته همه افراد در معرض خطر نیستند و بهتر است کسانی که سابقه ابتلا به تای ساکس را دارند، حتما مشاوره ژنتیک انجام دهند.

اگر سابقه خانوادگی ابتلا به تای‌ساکس، سابقه تولد فرزند مبتلا به تای‌ساکس و یا جزو نژاد خاصی هستید، توصیه می‌کنیم پیش از بارداری از مشاوره ژنتیک بهره ببرید.

هم‌چنین اگر نسبت به روند تکامل ذهنی و عقلی و فیزیکی نوزاد خود نگران هستید و یا علائم بیماری را در کودک خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید با کمک غربالگری و آزمایش‌ها موجود، سلامت کودک خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بیماری تای ساکس

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بیماری تای ساکس, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 138 تاريخ : شنبه 26 شهريور 1401 ساعت: 14:41

بیماری سندروم ایکس شکننده یا Fragile x syndrome یک بیماری وراثتی است که از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود. سندروم x شکننده با علائم ناتوانی ذهنی، اختلال در یادگیری و مشکلات رشدی برای کودک همراه است. این بیماری با نام سندروم مارتین بل نیز معرفی می‌گردد. بهتر است بدانید این سندروم یک بیماری مزمن بوده که فرد را به صورت مادام‌العمر درگیر می‌کند. هم‌چنین درمان قطعی برای آن شناخته نشده است. اما با استفاده از روش های مختلف می‌توان از آن جلوگیری کرد. در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: سندروم ایکس شکننده

سندروم ایکس شکننده

طیف وسیعی از علائم و عوارض ناشی از سندروم ایکس ( x ) شکننده در فرد مبتلا دیده می‌شود. علائم از اختلال در رشد تا ناتوانی در یادگیری متفاوتند. هم‌چنین شدت علائم در پسران بیشتر از دختران است.

شانس بروز بیماری در پسران بیشتر از دختران است. گفته می‌شود از میان هر ۴۰۰۰ پسر، یک نفر مبتلا به سندروم x شکننده است. این در حالی است که از بین ۶ تا ۸ هزار دختر، یک دختر مبتلا می‌شود.

برای اشنایی بیشتر با بیماری های ژنتیکی در کودکان کلیک کنید.

علت سندروم ایکس شکننده

هر انسان دارای ۴۶ کروموزوم است که دو کروموزوم آن‌ها از نوع جنسی است. کروموزوم‌های جنسی زنان XX و کروموزوم‌ها جنسی مردان XY است.

ژن‌ها مسئول ایجاد صفات و ویژگی‌ها هستند. تغییرات ایجاد شده در ژن‌ها ممکن است منجر به بیماری گردند. نقص یک ژن در کروموزوم X موجب ایجاد این سندروم می‌شود.

جهش و یا هر نقص دیگری در ژن FMR1 که در کروموزوم X قرار دارد، علت ایجاد سندروم x شکننده است. نقص در ژن FMR1 موجب اختلال در تولید پروتئین FMR1 می‌شود.

عملکرد اصلی پروتئین FMR1 مشخص نیست ولی احتمالا این پروتئین در سیستم عصبی نقش دارد. در نهایت کاهش یا فقدان این پروتئین موجب ایجاد علائم سندروم x شکننده می‌شوند.

علائم به سندروم x شکننده

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم افراد مبتلا ممکن است طیف وسیعی از علائم را نشان دهند. معمولا مشکلات ذهنی در افراد شایع‌ترند. در ادامه مشکل آفرین ترین نشانه ها را شرح داده‌ایم.

مشکلات ذهنی

شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. مشکلات ذهنی به انواع مختلفی تقسیم شده و شامل ناتوانی در یادگیری، بیش‌فعالی، کمبود توجه و … می‌باشد. این مشکلات موجب کند ذهنی در کودکان و مشکلات زبانی آنان می‌گردد.

اختلال در تکلم

تاخیر در تکلم و دیر به حرف افتادن، ناتوانی در ادای برخی کلمات، لکنت زبان، سرعت بالا در حرف زدن، عدم تطابق فعل و فاعل از جمله اختلالات تکلمی در این کودکان محسوب می‌شود. اختلال در تکلم در پسران نسبت به دختران شایع‌تر است.

مشکلات اجتماعی

اضطراب، ترس از قرار گرفتن در محیط‌ها جدید، پرخاشگری، ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی، بیش از حد خجالتی بودن (در دختران شایع‌تر است)، مشکل در ارتباط گرفتن با دیگران در افراد مبتلا به سندروم x شکننده دیده می‌شود.

ناهنجاری‌ها جسمی

افراد نوجوان و بالغ بیمار دارا گوش‌های بزرگ، کف پا صاف، مشکلات استخوانی، صورت دراز همراه با چانه برجسته، نرمی و سستی بیش از حد مفاصل در این دسته قرار می‌گیرند.

سایر علائم

تاخیر در رشد مانند دیر به راه افتادن، اشکال در یادگیری مهارت‌ها جدید، افسردگی، تشنج، مشکلات قلبی، اختلالات دندانی، حساسیت به برخی محرک‌ها از قبیل نور و سروصدا زیاد از دیگر نشانه‌ها ابتلا به سندروم x شکننده هستند.

روش تشخیص سندرم x شکننده

نشانه‌ها مربوط به بیماری از حدود ۱۲ ماهگی ممکن است در کودک مشاهده شود. بهترین زمان تشخیص بیماری در دختران ۴۲ ماهگی و در پسران ۳۵ تا ۳۷ ماهگی است.

جهت تشخیص سندروم نیاز به بررسی DNA از نظر حضور ژن بیمار FMR1 است. نمونه DNA از خون، مایع آمنیوتیک و سایر بافت‌ها تهیه می‌شود.

کمک گرفتن از مشاوره ژنتیک در دوران بارداری و انجام برخی آزمایش‌ها به تشخیص سندروم x شکننده پیش از تولد کمک می‌کند.

آمنیوسنتز و تهیه نمونه از مایع آمنیوتیک و هم‌چنین نمونه‌برداری از پرزها کوریونی و بررسی سلول‌ها جفت به تشخیص سندروم قبل از تولد می‌انجامد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با کودکان استثنایی کلیک کنید.

درمان سندروم ایکس شکننده

در ابتدا اشاره کردیم سندروم x شکننده یک بیماری ژنتیکی است که درمان قطعی برای این سندروم وجود ندارد. بنابراین جنین و کودک مبتلا را نمی‌توان درمان کرد. تجویز داروها، گفتار درمانی، کار درمانی و… به مدیریت این اختلال کمک می‌کنند.

پزشک داروها را برای درمان تشنج، بی‌خوابی، بیش‌فعالی، پرخاشگری و … تجویز می‌کند. این داروها عبارتند از:

گاباپنتین و کربنات لیتیوم جهت درمان تشنج و اختلالات خلقی،
سرترالین، سیتالوپرام و فلوکستین جهت درمان افسردگی، پرخاشگری و وسواس. ریتالین، دکستروآمفتامین و نفازودون جهت کنترل بیش‌فعالی
ترازودون و ملاتونین موثر در بی‌خوابی.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: سندروم ایکس شکننده

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : سندروم ایکس شکننده, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 89 تاريخ : شنبه 26 شهريور 1401 ساعت: 14:37

بیماری هانتینگتون یکی از اختلالت ژنتیکی است که ناخواسته از والدین به کودک انتقال داده می‌شود. با وجود پیشرفت های پزشکی، هنوز هم کودکانی با این سندرم به دنیا می‌آیند. تاکنون روشی برای درمان قطعی ارائه نشده است. اما استفاده از آزمایشات مختلف می‌تواند از تولد این کودکان جلوگیری نمود. با این حال داروهایی جهت کاهش عوارض ناشی از این اختلال ارائه شده است. در ادامه با علل و علائم بیماری هانتینگتون بیشتر آشنا شده و می‌توانید درباره آموزش و نگهداری از فرزندتان با متخصصین مجموعه نی نی مایند مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: بیماری هانتینگتون

بیماری هانتینگتون

بیماری هانتینگتون یکی دیگر از بیماری‌ها وراثتی است که در نتیجه به ارث بردن ژن بیمار ایجاد می‌شود. این بیماری اتوزوم غالب است؛ یعنی اگر فقط یکی از والدین ژن بیمار را به فرزند منتقل کند، احتمال تولد فرزند بیمار به ۵۰٪ افزایش می‌یابد. سیستم عصبی در بیماری هانتینگتون دچار مشکل می‌شود، سلول‌ها مغزی در قسمت‌ها خاصی از بین می‌روند. و به دنبال مرگ سلول‌ها مغزی و ناحیه‌ای که مرگ سلولی رخ داده، عملکرد عاطفی، شناختی و فیزیکی فرد با مشکل مواجه می‌گردد. علائم و شدت هانتینگتون به مرور زمان بیشتر می‌شود. درمان‌ها موجود تنها به کنترل علائم کمک می‌کنند و تاکنون درمان قطعی بیماری شناخته نشده است. در صورتی که فرزندتان دچار این اختلال شده، حتما برای مدیریت اوضاع خدمات مشاوره کودک دریافت کنید.

آزمایش ژنتیک و غربالگری‌ها پیش از تولد می‌تواند به پیشگیری از تولد فرد مبتلا به بیماری هانتینگتون کمک کند.

علت ابتلا به هانتینگتون

بیماری‌های وراثتی به دنبال تغییرات ایجاد شده در ژن‌ها و از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود. در صورت انتقال ژن بیمار حتی از یک والد به فرزند، احتمال بروز بیماری هانتینگتون تا ۵۰٪ بالا می‌رود.

از آنجا که هانتینگتون یک بیماری اتوزوم غالب است؛ تنها با ارث بردن یک ژن بیمار از یک والد، ممکن است فرد به بیماری مبتلا گردد.

سلول‌های عصبی به دلیل افزایش تکرار یک ژن در بدن فرد آسیب دیده و از بین می‌روند. هرچه تکرار ژن بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری نیز بالاتر می‌رود.

برای آشنایی بیشتر درباره بیماری های ژنتیکی در کودکان کلیک کنید.

علائم بیماری هانتینگتون

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم علائم بیماری هانتینگتون را به سه دسته شناختی، فیزیکی و عاطفی تقسیم می‌کنند. برخی علائم در طول دوره بیماری بیشتر بروز می‌کند و اثر بیشتری بر توانایی‌های فرد می‌گذارند.

اولین علائم و نشانه‌ها معمولا در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال ایجاد می‌شوند. ممکن است پس از بروز اولین علائم، فرد بتواند ۱۵ تا ۲۵ سال دیگر به زندگی خود ادامه دهد.

اگر بیماری هانتینگتون در افراد زیر ۲۰ سال رخ دهد، به آن هانتینگتون جوانی گفته می‌شود. ممکن است در این افراد تشنج بروز کند.

علائم شناختی

_ از دست دادن توانایی تمرکز بر کارها
_ ناتوانی در برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کارها
_ عدم توانایی در برقراری ارتباط برای شروع گفت‌وگو
_ بدون فکر کردن، عمل می‌کنند که به دنبال آن ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری اتفاق می‌افتد.
_ دشواری در یاد گرفتن مطالب جدید

علائم عاطفی

_ افسردگی؛ شایع‌ترین علامت بیماری هانتینگتون که در میان بسیاری از افراد دیده می‌شود.
_ غم و اندوه فراوان
_ احساس بی‌ارزشی و پوچ بودن در زندگی
_ داشتن افکار خودکشی
_ نداشتن انگیزه برای انجام کارها و ادامه زندگی
_ تغییر در اشتها
_ به هم خوردن روند خواب و خوابیدن کمتر یا بیشتر از مقدار طبیعی
_ وسواس در کارها و وسواس فکری
_ استرس
_ تغییرات رفتاری

علائم فیزیکی

_ گرفتگی و سفت شدن عضلات
_ حرکات سریع و ناهماهنگ عضلات
_ حرکات غیرطبیعی چشم‌ها
_ از دست دادن تعادل بدن
_ مشکل در بلع غذا
_ ناتوانی در صحبت کردن
_ انقباض انگشتان دست و پا
کوریا: به حرکات سریع و رقص مانند عضلات دست و پا گفته می‌شود که معمولا با انقباض خفیف شروع شده و به تدریج و طی سال‌ها شدت آن افزایش می‌یابد.

برای آشنایی با نشانه های کودکان استثنایی کلیک کنید.

روش‌های تشخیصی بیماری هانتینگتون

متخصص مغز و اعصاب با انجام تست‌های استاندارد به بررسی مواردی مانند حافظه، استدلال، عملکرد زبانی، استدلال فضایی و زیرکی می‌پردازد.

هم‌چنین تغییرات رفتاری فرد، احساسات، قدرت قضاوت، توانایی مدیریت و به طور کلی وضعیت روانی فرد توسط روان‌پزشک بررسی خواهد شد.

روش‌های تصویربرداری مانند MRI و CT scan می‌تواند تغییرات ساختاری ایجاد شده در مغز ناشی از بیماری را نشان دهد.

اگر اقدامات فوق احتمال بیماری هانتینگتون را مطرح کند، پزشک با انجام تست ژنتیک به بررسی ژن معیوب می‌پردازد. تست ژنتیک تنها وجود بیماری هانتینگتون را تایید می‌کند و به درمان فرد هیچ ارتباطی ندارد.

درمان هانتینگتون

هیچ درمان قطعی برای بهبود کامل بیماری تاکنون یافت نشده است. اما درمان‌ها موجود تا حدی به کنترل علائم بیماری کمک می‌کنند. البته تجویز داروها باید تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام شود.

نوع و دوز داروها با توجه به وضعیت هر بیمار مشخص می‌شود. مصرف داروها به بهبود افسردگی، انقباض عضلات و تسکین خلق کمک می‌کند.

دیازپام به انقباض ناخواسته عضلات کمک می‌کند. داروها ضد افسردگی نیز علاوه بر بهبود افسردگی به تسکین خلق فرد نیز کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی نیز به بالا بردن تعادل و هماهنگ کردن حرکات عضلات نیز کمک می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بیماری هانتینگتون

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بیماری هانتینگتون, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 99 تاريخ : جمعه 25 شهريور 1401 ساعت: 23:28

یکی از چالش‌هایی که مادران در دو سال اول زندگی نوزاد خود تجربه می‌کنند مشکلات شیردهی است. این مسئله می‌تواند بر تغذیه مناسب نوزاد تاثیر منفی بگذارد و از طرفی مادر را نیز با استرس و اضطراب مواجه کند. مشکلات شیردهی می‌تواند از جانب نوزاد و یا مادر باشید با این حال عمدتا به دلیل عدم آگاهی از شیوه صحیح شیر دادن و یا بروز مشکلات جسمی و روانی رخ می‌دهد. مادران باید از این مشکلات و راهکارهای رفع آن آگاهی و اطلاعات داشته باشند تا بتوانند از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری کنند. از این جهت آشنایی با مشکلات و عوارض دوران شیردهی و رفع مشکلات می‌تواند برای سلامت نوزاد و مادر بسیار حائز اهمیت باشد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

منبع: مشکلات شیردهی

مشکلات شیردهی مرتبط با مادر

حساسیت و درد نوک پستان

در روزهای اول شیردهی ممکن است پستان مادر کمی حساس باشد و دچار درد شود. یکی از راهکارهایی که باعث می‌شود تا درد کمتری را حس کنید این است که اطمینان حاصل نمایید که نوزاد را در وضعیت صحیح در آغوش گرفته‌اید و به درستی به شما چسبیده است، سپس بعد از هر بار شیردادن به نوزاد می‌توانید از انگشت خود جهت جدا کردن دهان نوزاد از سینه استفاده کنید. عوامل مختلفی می‌توانند باعث درد نوک پستان شوند، به عنوان مثال ممکن است نوزاد، نوک پستان مادر را گاز بگیرد. علت درد هرچه که باشد می‌توان با قرار دادن کیسه یخ یا هر مواد یخ زده دیگر روی نوک سینه، درد و ناراحتی را به طور موقت کاهش داد. همچنین بهتر است بعد از هربار شیردهی نوک سینه را خشک نگه دارید.

بیشتر بخوانید: شیر دادن به نوزاد

احتقان پستان | مشکلات شیردهی

هنگامی که نوزاد به هر دلیلی از پستان مادر تغذیه نمی‌کند شیر در پستان مادر جمع می‌شود و ممکن است احتقان پیدا کند. منظور از احتقان، متورم شدن، سفت و دردناک شدن سینه است. در این حالت نوزاد نمی‌تواند نوک پستان را بگیرد چراکه در این حالت نوک پستان ممکن است محو یا صاف شده باشد. برای جلوگیری از احتقان شیر می‌توانید شیر را با استفاده از شیردوش بدوشید و آن را درون شیشه مخصوص نگه‌داری کنید.

شیر دوشیده شده می‌تواند به مدت دو روز در یخچال و حدودا 6 ماه به صورت فریز شده نگه‌داری شود. اگر شیر از پستان مادر تخلیه شده ولی باز هم دچار احتفان پستان می‌شوید به این معنی است که مادر به درستی نوزاد را در آغوش نمی‌گیرد. احتقان پستان همچنین می‌تواند به دلیل شرایط جسمی مادر رخ دهد. به عنوان مثال ممکن است به دنبال عفونت، ویروس، آبسه کردن و… پستان دچار احتقان شود. برای کاهش درد ناشی از احتقان پستان می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد.

مشکلات شیردهی | مسدود شدن مجاری پستان

مسدود شدن مجاری شیر منجر به التهاب، درد، حساس شدن و متورم شدن پستان می‌شود. مسدود شدن مجاری پستان می‌تواند به علت خارج نشدن شیر از پستان و مکیدن ناصحیح نوزاد، خوابیدن ناصحیح مادر بر یک طرف بدن، فشار به سینه، پوشیدن لباس زیر تنگ و خوردن چربی‌ها رخ دهد. استفاده از کمپرس سرد و گرم در کنار ماساژ می‌تواند برای رفع انسداد مجاری پستان موثر واقع شود. همچنین شیردهی هم می‌تواند برای رفع باز کردن مجاری بسته شده مفید باشد.

زخم نوک پستان

در روز‌های اول شیردهی ممکن است زخمی روی نوک پستان ایجاد شود. این زخم معمولا با دردی خفیف و ملایم همراه است اما در برخی موارد ممکن است زخم شدت یابد و نوک پستان دچار ترک شود. این مسئله معمولا به دلیل بی‌توجهی به وضعیت شیردهی رخ می‌دهد. در چنین شرایطی بهتر است اطمینان حاصل کنید که نوزاد نوک پستان را به طور کامل می‌مکد، همچنین تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید ولی به مقدار کمتری به نوزاد شیر دهید زیرا اگر کودک گرسنه باشد پستان را با شدت بیشتری می‌مکد و منجر به درد بیشتر مادر می‌شود.

توجه داشته باشید که حتی اگر نوک پستان هم زخم شده باشد بهتر است به همان صورت پستان را درون دهان نوزاد قرار دهید اما از هرکاری که باعث شدت زخم می‌شود اجتناب کنید. همیشه پستان را مرطوب نگه دارید و از خشک کردن پستان بعد از شیر دادن پرهیز کنید و همچنین در این دوران بهتر است از صابون برای شستشوی پستان استفاده نکنید.

عفونت پستان

عفونت پستان یا ماستیت در حالتی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق نوک پستان وارد پستان شوند. عفونت باعث می‌شود که ناحیه‌ای از پستان دچار تورم، قرمزی و درد شود. اگر علاوه بر این مسائل علائمی مانند آنفولانزا را هم تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. برای کم کردن درد ناشی از عفونت می‌توانید از از یک حوله گرم استفاده کنید.

مشکلات شیردهی | برفک نوک پستان

برفک پستان معمولا 10 الی 15 دقیقه بعد از پایان شیردهی رخ می‌دهد. برفک معمولاً به صورت درد سوزشی و داغ بروز پیدا می‌کند. برفک پستان می‌تواند به دهان نوزاد هم منتقل شود. برای مبتلا نشدن به برفک پستان بهتر است همیشه بهداشت شخصی خود را رعایت نمایید.

استرس و اضطراب

علاوه بر مشکلات و مسائل جسمانی، مسائل روانشناختی هم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در شیردهی شود. استرس و اضطراب می‌تواند بر فرایند تولید و ترشح شیر اثر منفی بگذارند. در طی دوران شیردهی بهتر است همیشه آرام باشید و استرس نداشته باشید زیرا استرس و اضطراب مادر به راحتی می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود. برای آشنایی با راه های افزایش شیر مادر کلیک کنید.

مشکلات شیردهی مرتبط با نوزاد

سخت گرفتن سینه

نوزاد تازه متولد شده ممکن است نتواند به درستی سینه مادر را بگیرد و بمکد. در اغلب موارد پس از گذشت چندروز مشکل مکیدن برطرف می‌شود، با این‌حال عمدتا سخت گرفتن سینه به دلیل این است که مادر به درستی نوزاد را در آغوش نگرفته است. اگر پس از گذشت چند روز همچنان این مسئله وجود داشت می‌توان احتمال احتقان بینی و یا شکاف کام را در نوزاد در نظر گرفت. برای اطلاع بیشتر درباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

مشکلات گوارشی نوزاد | مشکلات شیردهی

در صورتیکه کودک دچار مشکلات گوارشی نظیر اسهال شد نباید شیردهی را قطع کرد. با این حال اگر برای مدت طولانی این مسئله وجود داشت بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. استفاده از محلول‌های خوراکی در فواصل شیردهی می‌تواند سبب بهبود مشکلات گوارشی شود. همچنین در برخی موارد، نوزاد به شیر مادر حساسیت دارد در چنین حالتی بهتر است از شیرخشک جهت تغذیه کودک استفاده شود.

سیر نشدن نوزاد با شیر مادر

در مواردی ممکن است تولید شیر مادر برای نوزاد کافی نباشد و نوزاد در فواصل زمانی کوتاه گرسنه شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به نسبت نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند در فواصل کوتاه‌تری گرسنه می‌شوند و کمتر وزن اضافه می‌کنند. اگر نوزادتان به طور طبیعی وزن اضافه می‌کند هیچگونه علتی برای نگرانی وجود ندارد. پیشنهاد می‌شود مقاله علل کم بودن شیر مادر را نیز بخوانید.

راهکارهایی برای رفع مشکلات شیردهی

مشکلات شیردهی در ابتدای روزهای تولد نوزاد یک مسئله رایج و طبیعی است. بهتر است به عنوان یک مادر سعی کنید در دوران شیردهی استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید چراکه استرس و اضطراب منجر به تولید ترشح هورمون‌هایی در بدن مادر می‌شود که به راحتی از طریق شیر دادن به بدن نوزاد منتقل می‌گردد.

نکات و مسائل کوچکی وجود دارد که با رعایت کردن همین نکات ساده می‌توان بسیاری از مشکلات مربوط به دوران شیردهی را کاهش داد به عنوان مثال نوشیدن مایعات، رعایت بهداشت شخصی، خوردن غذای سالم و خواب کافی را فراموش نکنید چراکه این کارها می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. برای اینکه بتوانید شیر بیشتری تولید کنید از خوردن غذای بیش از حد و پر چرب نیز پرهیز کنید. علاوه بر این همیشه با نوزادتان با آرامش و مهربانی رفتار کنید زیرا دریافت محبت و نوازش از طریق نوزاد می‌تواند بسیاری از لج‌بازی‌ها و مشکلات نوزاد را کاهش دهد. بهره بردن از مشاوره کودک نیز به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید مشکلات شیردهی خود را کاهش دهید و در راستای تربیت کودک خود گام بردارید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا استرس و اضطراب مادر بر روی نوزاد تاثیر می‌گذارد؟

مشکلات روانشناختی نظیر استرس و اضطراب مادر می‌تواند بر وضعیت تولید شیر و هورمون‌های مادر تاثیر بگذارد. از این جهت این استرس و اضطراب به واسطه خوردن شیر براحتی می‌تواند به نوزاد منتقل شود.

منبع: مشکلات شیردهی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مشکلات شیردهی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 111 تاريخ : جمعه 25 شهريور 1401 ساعت: 23:20